Abstract:
زمینه و هدف: رویارویی و تعامل کارکنان با سازمان، تجربه و درک همهجانبهای را از حضور و عضویتشان در سازمان برای آنها ایجاد میکند که بر رفتار، نگرش و عملکرد آنها تأثیرگذار است. پیدایش تحول دیجیتال در دنیای کسب و کار ماهیت این تجربه را پیچیدهتر و شناخت چگونگی شکلگیری آن را ضروریتر ساخته است. پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال کارکنان پرداخته است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نگاه هدف کاربردی، بر اساس نحوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی و با روش کیفی دومرحلهای انجام شده است. ابتدا با استفاده از روش مرور نظاممند مبانی نظری 22 مقاله و گزارش حرفهای در مبانی نظری مرور شد و الگوی اولیهای برای این مفهوم ارائه شد. سپس برای تأیید و تکمیل عوامل شناسایی شده در مرحله اول، با یازده نفر از خبرگان دانشگاهی و حرفهای در حوزه تحول دیجیتال و منابع انسانی کشور که با نمونهگیری هدفمند قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شدند مصاحبه شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این مصاحبهها نیز با روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافتهها: در این پژوهش 70 عامل گوناگون به عنوان عوامل مؤثر بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال کارکنان در سازمان شناسایی شدند که در قالب 8 مقولۀ اصلی فرهنگی، شغلی، رهبری، استراتژی، نام تجاری، فناوری، محیط فیزیکی و عوامل فردی طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: بهسازی وضعیت موجود عوامل اثرگذار بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال خوشایند برای کارکنان در سازمان بر آن ضروری است. الگوی ارائهشده در این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی در این زمینه استفاده شود.
Background & Purpose: Employees' encounters and interactions with the organization create a comprehensive understanding and experience of their presence and membership in the organization, which affects their behavior, attitude, and performance. The emergence of digital transformation in the business world has made the nature of this experience more complex and it has become more necessary to know how it is formed. The present study has identified the factors affecting the formation of digital employee experience. Methodology: The present study is a descriptive survey based on the method of data collection, and with a two-stage qualitative method. In the first phase, by using the systematic literature review (SLR), 22 articles and whitepapers were reviewed and a basic pattern for this concept was presented. Then, in order to confirm and complete the identified factors in the first stage, eleven academic and professional experts in the field of digital transformation and human resources in the country were interviewed who were selected by judgemental and snowball sampling. The data gathered from these interviews were analyzed using thematic analysis. Findings: In this study, 70 different factors were identified as effective factors in shaping the digital employee experience in the organization, which were classified into 8 main categories: cultural, leadership, strategy, brand, technology, job, the physical environment, and jobholder factors. Conclusion: Improving the current situation of the factors affecting the formation of pleasant digital employee experience in the organization is essential. The pattern presented in this research can be used as a basis in this field.
Machine summary:
الگوی عوامل مؤثر بر شکلگیری تجربۀ دیجیتال کارکنان یاسمن قیدر 1 ، مهدی شامیزنجانی2 چکیده زمینه و هدف: رویارویی و تعامل کارکنان با سازمان، تجربه و درک همهجانبهای را از حضور و عضویتشان در سازمان برای آنها ایجاد میکند که بر رفتار، نگرش و عملکرد آنها تأثیرگذار است.
Digital Transformation Y Generation or Millennials با این اوصاف به نظر میرسد تجربۀ کارکنان و تحول دیجیتال دو مفهومی هستند که سازمانها و محیطهای کاری را بیش از پیش متحول میکنند و توجه به این دو موضوع در سازمانها میتواند مرزهای رقابتی آتی در دنیای کسبوکار و سازمانها را ایجاد کند.
Digital Employee Experience پیشینۀ پژوهش در این بخش به بیان تعریف، اهمیت تجربۀ کارکنان و معرفی ده مدل شناسایی شده از مفهوم تجربۀ کارکنان و تجربۀ دیجیتال کارکنان پرداخته میشود.
بهغیراز این موارد، ردپای ’’If you’re serious about digital transformation’’ ’’Design Your Employee Experience as Thoughtfully as You Design Your Customer Experience’’ اهمیت تجربۀ کارکنان را میتوان در گزارشها و آمارهای گوناگونی یافت.
به دلیل فقدان تبیین روشن و دقیق مقوله و زیرمقولههای تجربۀ دیجیتال کارکنان، از روش تحقیق مرور نظاممند نظری 1 استفاده شده است و سپس برای تأیید و تکمیل نتایج حاصل، با یازده نفر خبرگان دانشگاهی و حرفهای آشنا به مفاهیم تحول دیجیتال و منابعانسانی، مصاحبه به عمل آمده است.
ارائه الگوی مدیریت تجربۀ دیجیتال کارکنان از دیگر پیشنهادهای برای پژوهشهای آتی است.
Gheidar, Yasaman and ShamiZanjani, Mehdi (2020), Conceptualizing the digital employee experience, Strategic HR Review, Vol. 19 No. 3, pp.
The Pattern of Factors Affecting the Formation of Digital Employee Experience.