Abstract:
این مقاله درصدد مطالعه مخاطبان تئاتر و عوامل موثر بر انتخاب نمایش در آنهاست که به روش پیمایش انجام گرفته است. جمعیت آماری مقاله شامل کلیه افرادی است که در شش ماهه دوم سال 1397 از سایت «مشهد گیشه» و به صورت حضوری اقدام به تهیه بلیط نمودهاند. نمونهگیری نیز به روشی تصادفی ساده در میان پاسخگویان انجام گردید که با استفاده از فرمول کوکران 369 نفر محاسبه شد ولی در نهایت تعداد 375 نفر به عنوان نمونه نهایی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای متاثر از آزمون پیرسون حاکی از آن است که بین انتخاب نمایش با بازیگر (359/0)، موضوع و ژانر (342/0)، تبلیغات از جمله تبلیغات عمومی (پوستر فیلم و...) و تبلیغات دهان به دهان (155/0) و کارگردان (411/0) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین تماشای تریلر و انتخاب نمایش رابطه معنادار و منفی (131/0-) وجود دارد. همچنین بین خواندن نقد اثر و انتخاب نمایش نیز همبستگی برقرار نیست (سطح معناداری 063/0 و همبستگی 093/0). همچنین در آزمون رگرسیون چند متغیره ضریب تعین تعدیل شده 357/0 درصد به دست آمد که نشان میدهد متغیرهای مستقل 7/35 درصد در متغیر انتخاب نمایش تاثیر دارند که در این بین متغیر بازیگر با ضریب بتای تعدیل شدۀ 331/0 بیشترین سهم را داراست. از آنجایی که 7/35 درصد از واریانس منغیر وابسته (انتخاب نمایش) توسط این 6 متغیر قابل پیش بینی است، بعد اهمیتی آن بیشتر میشود و لازم است برای جذب مخاطبان بیشتر، کارگردانان، تهیهکنندگان و سایر افراد به این مهم از مسیر جدید وارد شوند و با بهرهگیری مناسب از آنها مخاطبانی که هویت اصلی اجرای تئاتر هستند را به سمت خود بکشند.
This article aims to study the audience of the theater and the factors that affecting on the choice of drama in them, which is carried out by survey method. The study population includes all people who bought tickets from "Mashhad Gisheh" site in the second six months of 1397 and some of the audience who have taken tickets in person. Sampling of this research was done in a simple random sampling method among respondents. The sample size was calculated using the Cochran formula of 369 people, but in the end, 375 people were analyzed as the final sample.
Findings from the Pearson test indicate that between the choice of the drama with the actor (0.359), the subject matter and the genre (0.342), advertising including publicity (film posters, etc.) and word-of-mouth (0.155) and the director (0.411) have a positive and significant relationship. There is a significant and a negative relationship between watching a trailer and choice of the drama (-0.131). Also, there is no correlation between reading critique of theatre and choosing a drama (significance is 0.063 and correlation is 0.093). Also, in the multiple regression test, the adjusted coefficient of determination was 0.357% that indicates independent variables have a significant effect on the choice variable (35.7%) in which the actor variable with the adjusted beta coefficient (0.331) has the highest share.
Machine summary:
در ایران بیش از 500 سالن چندمنظوره و مجموعههای فرهنگی وجود دارد ولی با توجه به خلاء موجود و عدم ارتباط تنگاتنگ میان مخاطب و هنرمند، هنوز جایگاه هنر و بویژه هنر تئاتر آن گونه که شایسته است در بین مردم و جامعه نهادینه نشده است (کریموند و احمدی، 1392: 130).
جدول1) محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ متغیرها نوع متغیر, نام متغیر, آلفای کرونباخ, تعداد گویهها وابسته, انتخاب نمایش, 69%, 4 مستقل , نظر منتقد, 3/79%, 6 , ژانر, 6/75%, 4 , تبلیغات, 9/71%, 9 , بازیگر , 5/80%, 6 , تریلر, 6/78%, 8 , کارگردان, 7/72%, 4 بررسی یافتهها یافتههای توصیفی سن: پاسخگویان در این تحقیق در پنج گروه سنی دستهبندی شدند.
مفهوم این رابطه آن است که هرچه مخاطب تئاتر در شهر مشهد به تبلیغات (عمومی و دهانبهدهان) تکیه کند، نسبت انتخاب نمایش نیز در آنها بیشتر میشود.
فرضیه 5: نتایج آزمون پیرسون حاکی از آن است که بین دو متغیر تماشای تریلر یک تئاتر و انتخاب نمایش رابطهای معنادار اما منفی وجود دارد.
2) بین انتخاب نمایش و بازیگر نیز رابطه کمابیش خوبی برقرار است که گواه از تأثیر بازیگر خوب و قوی بر تصمیمگیری مخاطب برای تماشای تئاتر دارد.
3) میان گزینش نمایش و موضوع و ژانر تئاتر نیز رابطه قوی و مثبت برقرار بوده که حاکی از آن است که مخاطب قبل از انتخاب یک نمایش برای تماشا، به موضوع و ژانر آن اجرا توجه کرده و گاه تصمیمگیری خود را منوط به این متغیر میکند.