Abstract:
امروزه مهمترین سرمایه های یک سازمان، کارکنان هوشمند و با دانش آن هستند که با خلق فرآیندهای سازمانی
نوین، فناوریهای جدید و توسعه خدمات جدید، سازمان را به مزیت رقابتی پایدار رهنمون مینمایند. سازمانها
به افرادی نیاز دارند که بتوانند در جهان بهطور روزافزون پیچیده، هوشمندانه و پیشرفته عمل کنند. به همین
دلیل است که باید روی یاددهی افراد تمرکز کنند تا نه فقط فکر کنند بلکه یاد بگیرند چگونه فکر کنند.
برای خلق رهبرانی با مهارتهای حل مسئله، باید بهطور مستمر روی توسعه افراد سرمایهگذاری شود. افراد
سازمانی میخواهند احساس کنند جزء مکمل سازمان هستند، آنها میخواهند مداوم ایدههای نو، مهارتهای
نو و رویکردهای نو نسبت به مشکلات قدیمی را یاد بگیرند. آنها میخواهند توسط کسانی رهبری شوند که
در آنها ایجاد انگیزه کنند، آنها را پاسخگو نگه دارند و برای آینده نامعلوم آماده سازند. با توجه به اهمیت
این موضوع برای توسعه سازمانی، در این مقاله به بررسی سازمان یاددهنده پرداختهایم. سازمانهای یاددهنده با توسعه موثر مهارتهای رهبری در کارکنانشان، به طور مداوم خود را بهبود میبخشند. رهبران باتجربه آموزش را سرلوحه کار قرار میدهند و به یادگیری و یاددهی مشتاق هستند. کارکنان در محیطی که جستجوی دانش و دیدگاه های جدید، یک هنجار قابل قبول محسوب میشود بیشتر راغب هستند تا تغییرات بازار را جستجو کنند و برای آنها پاسخهای جدید بیابند. وظیفه رهبران نیز در سازمانهای یاددهنده در اختیار گرفتن سرمایه انسانی و ایجاد ارزش افزوده برای آن است و اینکار فقط با یاددهی امکانپذیر میباشد.
Machine summary:
سازمان ياد دهنده سازماني است که در آن همه ياددهنده و يادگيرنده هستند و ياددهي و يادگيري در کالبد فعاليت هاي روزانه بنا نهاده شده است (زارع ، ١٣٨٧).
بر اساس ديدگاه هاي نوين در رشته مديريت ، مدير مربي است که وظيفه ايجاد انگيزه و تجهيز کردن افراد را داشته تا با شکوفا شدن تواناييهاي بالقوه و پرورش آن ها، کارهاي فوق العاده و خارج از تصور انجام گيرد و البته اين تکامل ميتواند تدريجي و نه ناگهاني باشد (سبحاني نژاد، ١٣٨٥).
١-٣- مؤلفه هاي سازمان ياددهنده تيچي براي ساخت يک سازمان ياددهنده پنج مؤلفه زير را ضروري ميداند: ١-١-٣- ديدگاه قابل ياددهي هر کس بر اساس دانش و تجربه خويش ديدگاه هايي دارد که منجر به فرضياتي درباره جهان و نحوه عمل آن است و چون رهبران داراي ديدگاه هاي خوبي هستند.
Badaracco ٧ رهبران و مربيان بزرگ هميشه ميدانند که ارزش ها و اخلاقيات شالوده جامعه هستند و ارزش ها در کارکنان حس جمعي ايجاد ميکند که بدون آن احساس تنهايي ميکنند؛ از اين رو رهبران موفق اهميت داشتن ارزش هاي سازماني را که از اهداف سازمان حمايت ميکنند تشخيص ميدهند و قدر ميدانند.
سازمان هاي ياددهنده با توسعه مؤثر مهارت هاي رهبري در تمام کارکنان ، به طور مداوم خود را بهبود ميبخشند، رهبران باتجربه آموزش را سرلوحه کار قرار ميدهند و به يادگيري مشتاق هستند و از گذشته درس ميگيرند (شيرغلامي، ١٣٩٠).