Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیرتوانمندسازی روانشناختی بر موفقیت کارراهه کارکنان: تبیین نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده می باشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان ستاد مرکزی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در شهر تهران بوده اند که تعداد222 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده برای انازه گیری متغییرها در این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد موفقیت کارراهه ، حمایت سازمانی ادراک شده، و توانمندسازی روانشناختی بوده اند. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از تکنیک مدل معادلات ساختاری با استفاده ازنرم افزار LISREL8/5 استفاده شد. نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی، بر موفقیت کارراهه کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری دارد و حمایت سازمانی ادراک شده، بر موفقیت کارراهه کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری دارد. از سوی دیگر توانمندسازی روانشناختی کارکنان از طریق حمایت سازمانی ادراک شده بر موفقیت کارراهه تاثیر گذار است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که عوامل مرتبط با توانمندسازی کارکنان رتبه های یکسانی ندارند و بالاترین رتبه مربوط به احساس شایستگی و کمترین رتبه مربوط به احساس اطمینان می باشد.
The purpose of current study was to investigate the effect of Psychological Empowerment on Employee’s career success: Explaining the mediating role of Perceived organizational support. organization The population consists employees’ of central departement of Amozesh fani & herfei in Tehran. Out of 222 Employees has been selected selected as a sample of research .Tools used in this study were Included subjective career success questionnaire (career satisfaction) greerhause (1990), perceived organizational support questionnaire, Eisenberger;et al(1986)and Spreitzer(1995), Whetten and Cameron(2011) Psychological Empowerment questionnaire. The reliability of the questionnaire that calculated by using Cronbach's alpha with SPSS19 software , was 0/93 % . Using structural equation modeling to test the hypothesis by using LISREL8/5 software.Finally, the results showed that psychological empowerment , has a direct impact on Employee’s career success ( path coefficient 0/76 ) and Perceived organizational support, has a direct impact on Employee’s career success( path coefficient 0/54 ). On the other hand Psychological empowerment by perceived organizational support has a direct impact on Employee’s career success( path coefficient 0/12). The Friedman test shows that Factors associated with Psychological empowerment have not same rating level of feeling competency and Feeling confident is the lowest rating.
Machine summary:
ابزارهای مورد استفاده برای انازه گیری متغییرها در این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد موفقیت کارراهه ، حمایت سازمانی ادراک شده، و توانمندسازی روانشناختی بوده اند.
با مفروض داشتن این امر در ذهن که مدیران در سازمانهای فنی و حرفه ای با حمایتهای سازمانی، و فراهم کردن بستر لازم برای توانمندسازی کارکنان میتوانند زمینه ساز موفقیت کارراهه کارکنان باشند و نظر به اینکه تاکنون تحقیق خاصی در این راستا در جامعه حاضر صورت نگرفته است، لذا ما در این پژوهش برآنیم تا نقشی را که حمایت سازمانی ادراک شده بر رابطه میان توانمندسازی روانشناختی و موفقیت کارراهه کارکنان در ستاد مرکزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شهر تهران ایفا میکند مورد بررسی قرار دهیم.
موفقیت کارراهه ذهنی، شامل موفقیت ذهنی بیننده، که ارزیابی فرد از خود و کارراهه اوست، میشود (ابل و همکاران ، 20 > شاین(1985) هشت رکن کارراهه را این گونه مشخص > 1-استقلال / عدم وابستگی 2- امنیت / ثبات3- شایستگی فنی وظیفه اي 4- شایستگی مدیریت عمومی 5- خلاقیت و کارآفرین 6- خدمت یا وفاداري نسبت به یک آرمان 7- چالش ناب 8- سبک زندگی 5 r"/>r"/>، 2008؛ نقل از عرب کلمری و سید نقوی، 13 Abele Seibert & Kraimer Judge Heslin Danziger توانمندسازی روانشناختی موضوع توانمندي بهویژه رویکرد روانشناختی، از نگرشهاي نوین در مدیریت منابع انسانی بهشمار میآید.