Abstract:
فرهنگ سازمانی ارتباط مستقیمی با اثر بخشی و عملکرد سازمان دارد. هر چه فرهنگ سازمانی قوی تر باشد، کارایی سازمان بیشتر خواهد بود. هدف این مقاله، ارزیابی ابعاد نظری فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت، ارتباط بین آن ها و اثر آن ها بر روی بهبود و توسعه مستمر دانشگاه است. به منظور ارزیابی فرهنگ سازمانی دانشگاه، چارچوب تحقیق با استفاده از نسخه اصلاح شده ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI) ایجاد شد. این تحقیق منجر به ایجاد خصوصیات فرهنگ سازمانی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه فرهنگ سازمانی گردید. نتیجه گیری کلی این است که فرهنگ سازمانی دانشگاه، زمینه را برای مدیریت کیفیت هموار می کند و ارتباط مستقیمی با توسعه دارد.
Organizational culture is directly related to the effectiveness and performance of the organization. The stronger the organizational culture, the more efficient the organization will be. The purpose of this article is to evaluate the theoretical dimensions of organizational culture and quality management, the relationship between them and their effect on the continuous improvement and development of the university. In order to evaluate the organizational culture of the university, the research framework was created using a modified version of the Organizational Culture Assessment Tool (OCAI). This research led to the creation of organizational culture characteristics and analysis of factors affecting the development of organizational culture. The general conclusion is that the organizational culture of the university paves the way for quality management and is directly related to development.
Machine summary:
سازمان های ناموفق اغلب یک رویکرد تغییر را بدون در نظر گرفتن لزوم توسعه یک دیدگاه رضایت مندانه از فرهنگ فعلی و دست یابی به اجماع در خصوص این که تغییر به چه معنی است و به چه معنی نیست، تغییرات خاصی که شروع، متوقف یا بهبود خواهند یافت، پیروزی ها و جشن های مورد نیاز، شاخص ها، معیار ها و ملاک های مورد نیاز برای پاسخگویی، سیستم ارتباطی مورد نیاز و تقاضاهای رهبری جاری سازمان ها در بحبوحه تغییر فرهن 8 n & Quinn"/>n & inn"/>، 2011) برخی از محققان، مدیریت کیفیت را به عنوان پدیده فرهنگی می دانند تا مجمو 9 ameron 10 No="38" Text 11 No="39" Text="Powell"/> No="39 "Powell"/>، 1995) نتایج برخی از تحقیقات شواهدی را ارایه کرده اند که مبنی بر آن اجرای مدیریت کیفیت جامع موفق TQM 12 ="Cameron & Quinn"/>="Cameron & Quinn"/>، 2011)؛ یعنی در صورتی که این مطابق با رویکرد های TQM نباشد، احتمال دست یابی ب Cameron Ettington O’Reilly &Chatman Schein Svyantek & DeShon Kwan & Walker Millington & Schultz Cameron & Quinn Cameron & Sine Cameron Powell Cameron & Quinn به نظر می رسد که اجرای اصول و برنامه های مدیریت کیفیت مستلزم اصلاحات بسیار بنیادین و گاهی برطرف نشدنی در زمینه های سازمانی پایه نظیر سبک های رهبری و فرهنگ باشد.
The purpose of this article is to evaluate the theoretical dimensions of organizational culture and quality management, the relationship between them and their effect on the continuous improvement and development of the university.
Keywords Organizational culture, quality management, performance, continuous improvement, university 1.