Abstract:
اینستاگرام، از جمله اپلیکیشنهایی است که در کشور ما با استقبال گسترده کاربران روبرو شده است. در اپنج سال اخیر، استفاده از این نرمافزار به منظور ایجاد و توسعه کسبوکار شدت گرفت؛ به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان نیز به آن رو آوردند. پژوهش حاضر یک تحقیق تحلیلی-توصیفی بود که در آن جمعآوری اطلاعات از طریق دانش تخصصی نویسندگان، مطالعه کتابخانهای، جدیدترین مقالات مرتبط با موضوع در پایگاههای داده مهم و شناخته شده علمی و پژوهشی و با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با روایی و پایایی پژوهشهای کیفی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد شرط موفقیت در فروش محصولات، توجه به روشهای حرفهای خلق محتوا و استمرار در اجرای آن به کمک متخصصین کسبوکار است.
Machine summary:
گرچه اینستاگرام تا چند سال قبل به عنوان یک شبکه اجتماعی از نظر بسیاری از متخصصان در اولویت فعالیتهای برندها برای فروش قرار نمیگرفت، اما حالا مدت زیادی نعامی و همکاران(1395) روشندل اربطانی و همکاران(1398) شفی زاد و همکاران(1395) است که اینستاگرام خود را با این نیاز برندها تطبیق داده و حتی امکان ایجاد فروشگاه و درج لینک خرید روی پستها را فراهم کرده است.
یکی از سؤالات مهم که هر تولیدکننده باید در ابتدای امر از خود بپرسد این است: آیا محصول من برای فروش مناسب است؟خوشبختانه در اینستاگرام هر محصولی از جمله محصول فیزیکی، مجازی و همچنین خدمات را میتوانید بفروشید.
1) اهمیت سایت فروشگاهی: تولیدکننده، باید وبسایتی تجاری برای فروش محصولات خود داشته باشد و سپس، اینستاگرام را در خدمت این وبسایت دربیاورد.
برای افزایش تعامل مخاطب با صفحه باید به نکاتی توجه کرد که برخی از مهمترین آنها به صورت فهرستوار عبارتند از: - سازگاری و یکپارچگی ارسال محتواها برای مخاطبین - استفادۀ حرفهای از هشتگها - استفاده از فیلتر برای متمایز کردن محتواها - ارسال استوریهای منظم با هشتگِ مربوط به آن - دریافت بازخورد با نظرسنجی ها، سوالات و برچسب ها ترفندهای دیگر عبارتند از: - پستهای آموزشی - کمک از صفحاتِ پربازدید و پرمخاطب برای رشد - پستهای انگیزشی - دنبال نمودن ترندها و علائق مخاطبان - پستهای مناسبتی کپشننویسی نیز از قسمتهای مهمِ استراتژی درگیرنمودن مخاطب با صفحۀ اینستاگرام است، زیرا "هر چه فرد در متنِ پست های به اشتراک گذاشته خودافشایی بیشتری داشته باشد، لایکهای بیشتری از دنبالکنندگانش دریافت میکند که این به معنی محبوبیت بیشتر فرد است.