Abstract:
یکی از روشهای مؤثر در جلبتوجه مخاطبان، خطاب قرار دادن مستقیم یا غیرمستقیم آنها است که در قرآن کریم نیز از این شگرد برای تأثیر در مخاطب استفاده شدهاست. پژوهش حاضر به بررسی روشی میپردازد که قرآن عامه مردم را با واژههای «ناس»، «بنیآدم» و «انسان» مخاطب قرار میدهد و میکوشد با بهرهگیری از روش توصیفی–تحلیلی، سازوکار این تخاطب را بر اساس نظریه ارتباطی[1] یاکوبسن[2] مشخص کند. پس از بررسی قرآن، بیستویک آیه با خطاب «الناس»، پنج آیه با خطاب «بنیآدم» و دو آیه با خطاب «الانسان» یافت شد و تلاش برای دستیابی به پاسخ این پرسشها آغاز شد که: کدامیک از عوامل ارتباطی یاکوبسن در این آیات پررنگتر است؟ شیوه بیانی قرآن در انتقال معنی به مخاطبان عام خود چگونه است و این شیوه چه رابطهای با ساختار جملات دارد؟ نتایج نشان میدهند که در هشتادودو درصد از این خطابها، جهتگیری پیام بهسوی شنونده است که بیانگر نقش ترغیبی آیات است. برای ندا به مخاطبان عام در هفتادوهشت درصد آیات از شیوۀ بیان مستقیم استفادهشده است و بسامد شیوۀ بیان مستقیم دوبرابر شیوۀ بیان غیرمستقیم است. در بیان مستقیم بیشتر جملهها با ساختار انشایی بیان میشوند و در بیان غیرمستقیم، جملات معمولاً ساختار خبری دارند.
One of the effective methods in attracting the audience's attention is addressing them directly or indirectly, which has been used, among other books, in the Holy Qur’an to influence the audience. This article studies the method used in the Qur’an to address the general public using the words "Al-Nas", "Bani Adam" and "Al-Insan", and it seeks to elucidate this mechanism based on Jakobson's theory of communication. To this end, first, ayahs including these words were identified, which consisted of twenty one ayahs using "Al-nas", five ayahs using "Bani Adam" and two ayahs using "Al-Insan". Then an attempt was made to find answers to the following questions: which factors of communication in Jakobson's theory is more prominent in these ayahs? And how the Qur’anic way of conveying meaning to its general audience is and what does this method have to do with sentence structure? The results show that the orientation of the message in eighty two percent of the cases is towards the listener, which shows the constative role of the ayahs. In seventy eight percent of the ayahs, direct expression has been used for calling the general audience and the frequency of direct expression is twice as many as the indirect one. In direct expression, performative structure is more frequent and when the indirect expression has been used, sentences generally have a declarative structure.
Machine summary:
بررسی خطاب در قرآن بر مبنای مدل ارتباطی یاکوبسن با تکیه بر سه مخاطب «انسان »، «بنیآدم » و «ناس » 1 نازنین درویشی رکنی 2 ارسلان گلفام 3 علی حاجیخانی چکیده یکی از روش های مؤثر در جلب توجه مخاطبان ، خطاب قرار دادن مستقیم یا غیرمستقیم آن ها است که در قرآن کریم نیز از این شگرد برای تأثیر در مخاطب استفاده شده است .
هدف این پژوهش ، پاسخ به پرسش های زیر است : ١- بر اساس مدل یاکوبسن جهت گیری آیات خطاب به سوی کدام یک از عوامل ارتباطی است ؟ ٢- قرآن در مواجهه با مخاطبان عام خود از چه شیوة بیانی برای انتقال معنی استفاده میکند؟ ٣- بین ساختار جملات و شیوه بیان قرآن چه رابطه ای وجود دارد؟ این پژوهش میتواند در مطالعات تجزیه وتحلیل کلام و سبک شناسی قرآن موردتوجه محققان رشته های مطالعات قرآنی و زبان شناسی و زبان و ادبیات عربی قرار بگیرد.
(2001) Narrative: A Critical Linguistic Introduction, Second Edition, New York: Routledge Addressing in the Qur’an: A Study of Insān, Bani Adam, and Nās as 1 Audiences Based on Jakobson's Theory of Communication 2 Nazanin Darvishi Rokni 3 Arsalan Golfam 4 Ali Hajikhani One of the effective methods in attracting the audience's attention is addressing them directly or indirectly, which has been used, among other books, in the Holy Qur’an to influence the audience.
This article studies the method used in the Qur’an to address the general public using the words "Al-Nās", "Bani Adam" and "Al-Insān", and it seeks to elucidate this mechanism based on Jakobson's theory of communication.