Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کیفیت درک شده وبسایت دانشگاهی بر رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی از نوع علّی بود. جامعه آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز و بر اساس آمار سایت دانشگاه برابر با 4841 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 379 نفر محاسبه و روش نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس (داوطلبانه) تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. پرسشنامه برای متغیر کیفیت وبسایت با توجه به شاخصهای استاندارد ایزو ایایاس9126 و مؤلفههای مدل الشمایله (2015) ساخته و برای متغیر رضایت دانشجویان از ابزار هوانگ (2010) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری معادلات ساختاری و از نرم افزار ایموس 23 استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل در حد مطلوب قرار دارد. آزمون فرضیه ها نشان داد که کیفیت وبسایت دانشگاهی بر رضایت دانشجویان تأثیر دارد. همچنین نتایج آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که قابلیت اطمینان، کارایی، قابلیت نگهداری، قابلیت انتقال، طراحی وبسایت، پاسخگویی، سهولت استفاده، دسترسی و حفظ حریم خصوصی به عنوان شاخص های خرد کیفیت بر رضایت دانشجویان تأثیر دارد، ولی این رابطه برای عملیاتی بودن سایت معنادار نیست.
The purpose of this study was to investigate the effect of perceived quality of university website on graduate studentschr('39') satisfaction in Shahid Chamran University of Ahvaz. The research was applied and in terms of data collection method, it was causal descriptive-survey. The statistical population of the study was all graduate students in Shahid Chamran University of Ahvaz based on the statistics of the universitychr('39')s website which was 4,441 individuals. The sample size was calculated based on Morgan table and 379 people were non-randomly selected through convenience (voluntary) sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The research questionnaire was developed for website quality variable according to ISO 9126 standard indices and components of al-Shamale model (2015). Huang and Wong (2002) tool was used for studentschr('39') satisfaction variable. Structural Equation Statistical Modeling and Emus software were used for data analysis. The results showed that the fit indices of model were in good order. In addition, testing the hypotheses showed that the quality of the academic website had impact on student satisfaction. Also, the results of sub-hypotheses test showed that micro-quality indices such as reliability, efficiency, maintainability, transferability, website design, and responsiveness, ease of use, accessibility and privacy affect satisfaction. This relationship was not significant for site operation.
Machine summary:
همچنين نتايج آزمون فرضيه هاي فرعي نشان داد که قابليت اطمينان ، کارايي ، قابليت نگهداري ، قابليت انتقال ، طراحي وبسايت ، پاسخگويي ، سهولت استفاده ، دسترسي و حفظ حريم خصوصي به عنوان شاخص هاي خرد کيفيت بر رضايت دانشجويان تأثير دارد، ولي اين رابطه براي عملياتي بودن سايت معنادار نيست .
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي اثر کيفيت درک شده وبسايت دانشگاهي بر رضايت دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شهيد چمران و اهداف فرعي به قرار زير بود: ١.
جدول ٩- وضعيت شاخص هاي برازش جزئي مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار نسبت بحراني و سطح معناداري در جدول ٩، مي توان گفت که اين مقادير در سطح ٠/٠٥ معنادار هستند و فرضيه دوم پژوهش مبني بر اثر قابليت اطمينان بر رضايت دانشجويان تأييد مي شود.
جدول ١١- وضعيت شاخص هاي برازش جزئي مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي ، دوره ٢٦، شماره ٤، ١٣٩٩ 187 با توجه به مقدار نسبت بحراني و سطح معناداري در جدول ١١، مي توان گفت که اين مقادير در سطح ٠/٠٥ معنادار هستند و فرضيه چهارم پژوهش مبني بر اثر قابليت نگهداري بر رضايت دانشجويان تأييد مي شود.
جدول ١٥- وضعيت شاخص هاي برازش جزئي مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار نسبت بحراني و سطح معناداري در جدول ١٥، مي توان گفت که اين مقادير در سطح ٠/٠٥ معنادار هستند و فرضيه هشتم پژوهش مبني بر اثر سهولت استفاده بر رضايت دانشجويان تأييد مي شود.