Abstract:
یکی از عمدهترین زمینههای مورد علاقه پژوهشگران درخصوص قصههای عامیانه بررسی ساختار این قصهها بوده است. ولادیمیر پراپ با علم بهاینکه سیستم طبقهبندی آرنه-تامسون نمیتوانست بطورکـامل در مورد قصههای پریان کاربرد داشته باشد، تلاش کرد تا بهالگو دقیقتری دست یابد. بههمین منظور او پس از تحلیل صد قصه عامیانه روسی بهاین جمعبندی رسید که قصههای پریان، علیرغم تنوع ظاهری، ازنظر قهرمانان و کارکرد، همسان هستند. در ادامه تلاش پژوهشگران برایتعیین ساختار قصههای پریان، کلودبرومون معتقد بود که در هرقصه ابتدا وضعیت متعادل برقرار است، پساز آن اتفاقی رخ میدهد که ثبات اولیه تغییر یافته و بهوضعیت نامتعادل تبدیل میشود و سرانجام بعد از رسیدن قهرمان قصه بههـدفش و یا شکست در دستیابی بهآن وضعیت متعادل سامان یافتهای شکل میگیرد. در این مقاله چهار قصــه از صمد بهرنگی و چهار قصه از شارل پرو نویسنده فرانسوی قرن هفدهم میلادی با بهرهگیری از الگوهای پراپ و برومون بررسی شدهاست. نتایج بدستآمده نشان میدهد الگوی پراپ، بر خلاف الگوی ارائه شده توسط برومون، نمیتواند بطور کامل با ساختارقصههای موردبررسی انطباق داشته باشد.
One of the main areas of interest for researchers regarding folktales has been the structure of these stories. Knowing that the Aarne-Tampson classification system could not be fully applied to fairytales,Vladimir Propp sought a more accurate model.For this reason,after analyzing one hundred Russian folktales,he came to the conclusion that despite their apparent diversity,fairytales are in fact identical in terms of heroes and delivered messages:the number of delivered messages is limited to thirty-one and their sequence is similar to one another.Continuing the researchers' efforts to determine the structure of fairytales,French semiologist Claude Bremond argued that each story begins with a balanced state; yet, an event changes that initial stability,resulting in an unbalanced situation.Eventually,after the protagonist reaches his/her goal or fails to achieve it,a balanced state is formed again.In this article,four stories by Samad Behrangi and four stories by Charles Perrault,a seventeenth-century French writer,have been studied using Propp and Bremond’s theories.Results indicate that Propp’s model,unlike the model presented by Bremond,cannot fully be applied to analyze the structure of the studied stories.
Machine summary:
در ادامه تلاش پژوهشگران براي تعيين ساختار قصه هاي پريان ، کلود برومون Claude) (Bremond، نظريه پرداز فرانسوي ، معتقد بود که در هر قصه ابتدا وضعيت متعادل برقرار است ، پس از آن اتفاقي رخ مي دهد که ثبات اوليه تغيير يافته و به وضعيت نامتعادل تبديل مي شود و سرانجام بعد از رسيدن قهرمان قصه به هـدفش و يا شکست در دستيابي به آن وضعيت متعادل سامان يافته اي شکل مي گيرد.
پراپ معتقد بود که همواره شخصيت ها در قصه ها تغيير پيدا مي کنند ولي کارکرد يا عملکرد سي و يک گانه آنها (شامل α مرحله اوليه که جزء عملکردها محاسبه نمي شود؛ β دور شدن يا غيبت ؛ γ ممنوعيت ؛ δ سرپيچي ؛ ε پرس وجو؛ ζ خبرگيري ؛ η نيرنگ ؛ θ همکاري ناخواسته ؛ A شر و a کمبود؛ B درخواست از قهرمان براي مقابله با جرم ؛ C تصميم گيري قهرمان و قبول کار محول شده ؛ ↑ عزيمت قهرمان ؛ D اولين آزمون هبه کننده ؛ E واکنش ؛ F واگذاري : دستيابي به وسيله يا قدرت سحرآميز؛ G انتقال يا رسيدن قهرمان به سرزمين محل ماموريت ؛ H مبارزه (قهرمان با شرير)؛ I علامت گذاري ؛ J پيروزي ؛ K رفع شر اوليه ؛ ↓ بازگشت قهرمان ؛ Pr تعقيب قهرمان ؛ Rs نجات از موانع ؛ O رسيدن قهرمان به صورت ناشناس ؛ L شيادي : طلب پاداش توسط قهرمان دروغين /شرير؛ M آزمون سخت براي شناسايي قهرمان ؛ N به انجام رساندن آزمون سخت توسط قهرمان ؛ Q شناسايي قهرمان از روي علامت ؛ Ex افشاگري هويت شرير؛ T دگرسيمايي يا تغييرشکل قهرمان ؛ U مجازات شرير؛ W پاداش قهرمان : عروسي /نشستن بر تحت سلطنت ) هميشه ثابت است .