Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی مطالعات انجامشده در خصوص مؤلفههای مدیریت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع فراترکیب بود. جامعة پژوهش شامل کلیة منابع مرتبط با مدیریت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی طی سالهای 2000 تا 2019 به تعداد 2136 منبع بود که ابتدا تعداد 89 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. از بین آنها 76 منبع بر اساس محتوا گزینش و در نهایت، 68 منبع به عنوان منابع مرتبط، به روش تحلیل تم بررسی شد. به منظور بررسی کیفیت دادهها، اعتبار(باورپذیری) و اعتماد(اطمینانپذیری) یافتهها تأمین شد. یافتهها: بر اساس سنتز مقالات مرتبط، مؤلفههای مدیریت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در شش مقولۀ اصلی، شامل بهبود مستمر، بازمهندسی فرایندها، ارزشآفرینی، احترام به افراد، توانمندسازی و شایستهمداری مشخص شد. نتیجهگیری: شش مقولۀ اصلی حاصل از این مطالعۀ فراترکیب، میتواند الگویی اثربخش برای مدیریت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باشد و نتایج مفیدی در ارتقای کیفیت، کارایی، اثربخشی و کاهش اتلافات در آموزش عالی داشته باشد.
Objectives:The purpose of the present research is to investigate studies on the components of lean management in universities and higher education of institutions.Method: The method was qualitative and a kind of meta-synthesis. The research population consisted of all the related sources with lean management in universities and higher education of institutions from 2000 to 2019 there were 2136 sources. First, 89 sources were selected based on abstract. then, 76 sources were selected based on the content, which eventually analyzed 68 sources as related resources by theme analysis examined. in order to verify the quality of data, validity and reliability have been provided. Results:Based on the synthesis of related articles, components of lean management in universities and higher education of institutions include six main categories: continuous improvement, process-reengineering, value creation, respect for People, empowerment, competency based. Conclusion: The six main themes from this meta-synthesis study can be effective model for lean management in universities and higher education of institutions and have beneficial results in promoting quality, efficiency, effectiveness and waste reduction in higher education.
Machine summary:
جامعۀ پژوهش شامل کليۀ منابع مرتبط با مديريت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي طي سالهاي ٢٠٠٠ تا ٢٠١٩ به تعداد ٢١٣٦ منبع بود که ابتدا تعداد ٨٩ منبع بر اساس چکيده انتخاب شد.
يافته ها: بر اساس سنتز مقالات مرتبط ، مؤلفه هاي مديريت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در شش مقولۀ اصلي، شامل بهبود مستمر، بازمهندسي فرايندها، ارزشآفريني، احترام به افراد، توانمندسازي و شايسته مداري مشخص شد.
نتيجه گيري: شش مقولۀ اصلي حاصل از اين مطالعۀ فراترکيب ، ميتواند الگويي اثربخش براي مديريت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي باشد و نتايج مفيدي در ارتقاي کيفيت ، کارايي، اثربخشي و کاهش اتلافات در آموزش عالي داشته باشد.
نتايج فراترکيب نشان داد که الگوي مديريت ناب در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي از مؤلفه هاي بهبود مستمر، بازمهندسي فرايندها، ارزشآفريني، احترام به افراد، توانمندسازي و شايسته مداري تشکيل شده است که اين الگو در شکل ٣ آمده است .