Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان تنوع ماموریتها در نظام آموزش عالی ایران بود. روش: این پژوهش به روش آمیختة اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده شد و جامعة آماری آن، اسناد بالادستی آموزش عالی بود. بخش کمّی به روش میدانی و جامعة آماری آن 100 نفر متخصص آموزش عالی کشور بود که از 80 نمونة انتخابی، 57 نفر به صورت تصادفی به پرسشنامة تعیین میزان تنوع ماموریتهای آموزش عالی کشور(با آلفای کرونباخ 869/ 0) پاسخ دادند. در بخش کیفی از نرمافزار Maxqda و در بخش کمّی از اس.پی.اس.اس استفاده شد. یافتهها: بر اساس تحلیل مضمون، 45 ماموریت مطلوب برای نظام آموزش عالی ایران به دست آمد و بر اساس تحلیل پرسشنامههای پژوهش حاصل نظر متخصصان، زیرنظامهای آموزش عالی ایران ماموریتهای متنوعی را دنبال نکرده و تنها در آموزش نیروی انسانی و گسترش عدالت آموزشی تنوع وجود دارد. نتیجهگیری: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، با وجود تنوع در عمل به ماموریتهای خود، به سازمانهایی مشابه و غیر قابل تمایز تبدیل شدهاند. بنابر این، ساماندهی نظام رتبهبندی دانشگاهها، نتیجهگرا کردن بودجهها، پاسخگو کردن زیرنظامها، ساماندهی نظام مدیریت علمی کشور و توجه به آمایش و ماموریتگرایی در آموزش عالی ضروری به نظر میرسد.
Objectives:The purpose of this study is to determine the diversity of missions in the Iranian higher education system. Method: This study was conducted by exploratory mixed method. Content analysis was used in the qualitative part and its statistical population was upstream higher education documents. The quantitative part of the field method and its statistical population were 100 Higher Education Specialists of which 57 out of 80 samples randomly answered to the questionnaire of Diversity of Higher Education Missions (with Cronbach's alpha 0.869). Maxqda software was used in qualitative part and Spss was used in quantitative part. Results: Based on the content analysis, 45 desirable missions were obtained for the Iranian higher education system. Manpower and the spread of educational justice there is diversity. Conclusion: In spite of diversity, universities and higher education institutes of the country have become similar and indistinguishable organizations in their missions. Therefore, it is necessary to organize the university ranking system, Budget oriented results, Accountability of the subsystems, organizing the scientific management system of the country and attention to preparation and mission orientated in higher education seems necessary.
Machine summary:
يافته ها: بر اساس تحليل مضمون، ٤٥ مأموريت مطلوب براي نظام آموزش عالي ايران به دست آمد و بر اساس تحليل پرسشنامه هاي پژوهش حاصل نظر متخصصان، زيرنظامهاي آموزش عالي ايران مأموريتهاي متنوعي را دنبال نکرده و تنها در آموزش نيروي انساني و گسترش عدالت آموزشي تنوع وجود دارد.
نتيجه گيري: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کشور، با وجود تنوع در عمل به مأموريتهاي خود، به سازمانهايي مشابه و غير قابل تمايز تبديل شدهاند.
بدين ترتيب ، اين سؤالها پيش ميآيد که مأموريتهاي مطلوب نظام آموزش عالي ايران کدامند؟ و تنوع مأموريتها در زيرنظامهاي آموزش عالي کشور چگونه است ؟ ب) ادبيات پژوهش تنوع ميتواند معناهاي متفاوتي بدهد و به بسياري از جنبه هاي آموزش عالي مرتبط باشد.
جامعۀ آماري بخش کيفي براي تحليل مضمون اسناد بالادستي آموزش عالي کشور بود که در جدول ١ ذکر شده است .
همانگونه که مهرعليزاده و همکاران(١٣٩٥) همراستا با پژوهش حاضر برآن تأکيد کردهاند، خروج زيرنظامهايي از جمله علمي کاربردي، از مأموريتهاي خود و قرار گرفتن تحت تأثير سّنت و نظام دانشگاه نظري باعث کم رنگ شدن تنوع مأموريتهاي آموزش عالي کشور شده است .
به نظر ميرسد با وجود زيرنظامهاي گوناگون در نظام آموزش عالي کشور، عواملي در کاهش تنوع و تبديل مؤسسات آموزش عالي و دانشگاههاي کشور به سازمانهاي مشابه در انجام مأموريتها مؤثر بوده است .
“Does Competitive Research Funding Encourage Diversity in Higher Education?” Science and Public Policy, 35(3): 146-158.
Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education.
Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education.