Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکة اجتماعی اینستاگرام با خوداظهاری کاربران انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران در سال 1398 است که طی بررسیهای به عملآمده از وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، حدود 67 هزار نفر هستند. در پژوهش حاضر، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تعیین شده و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شده است: 1. میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی (محققساخته)؛ 2. پرسشنامة خوداظهاری توسلی و جلالوند (1394). برای تعیین پایایی ابزار اندازهگیری، از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی کل 86/0 به دست آمد. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد؛ میان میزان استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران از اینستاگرام، با شیوههای خوداظهاری آنان (بیان احساسات ( 43/5 )، اشتراکگذاری تصاویر(65/4 )، ویژگیهای شخصیتی(13/3 ) و نظرهای شخصی( 76/6) ) رابطه وجود دارد. همچنین یافتهها مؤید آن است که میان نوع استفاده دانشجویان از اینستاگرام، با شیوههای خوداظهاری آنان (بیان احساسات (77/6 )، اشتراکگذاری تصاویر (54/4)، ویژگیهای شخصیتی ( 32/6)، نظرهای شخصی ( 15/2) رابطه وجود دارد.
The present research work deals with the correlation between the extent and way of using Instagram social network and self -expression by the users. The statistical population of the study includes students of Azad Universty of Tehran in 2019 that according to the Ministry of Science, Research and Technology, their number is around 67 thousand. For this research work, the size of sample population based on the Morgan’s Table is, 384 people and multi- stages cluster method has been used for selection of the sample population. Two questionnaires have been used in this paper, first one, for the extentet and type of using Instagram (Researcher Made) and the second, for self-expression of Tavasoli and Jalalvand (2015). Cronbach's alpha test has been used for determining the reliability of the tool of measurements, which resulted in 0/86 overall reliability. Findings of the test of the hypothesis showed that there are following correlation between the extent of using Instagram by students of Azad Universities in Tehran: expressing feelings (5/43), sharing of images (4/65), personal characters (3/13) and personal view (6/76). And at same time it became clear that between the self- expression and the way Instagram is used by the student, there are following correlations: expressing feelings (6/77), Sharing of images (4/54), personal characters (6/32) and personal view (2/15
Machine summary:
یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد؛ میان میزان استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران از اینستاگرام، با شیوههای خوداظهاری آنان (بیان احساسات ( 43/5 )، اشتراکگذاری تصاویر(65/4 )، ویژگیهای شخصیتی(13/3 ) و نظرهای شخصی( 76/6) ) رابطه وجود دارد.
مدل مفهومی پژوهش با توجه به بررسیهای انجامشده در ادبیات نظری و تجربی پژوهش، مشخص شد که کاربران شبکههای اجتماعی از اینستاگرام استفادههای متفاوتی داشته و میزان استفادة آنها نیز بالاست، اما آنچه که در این پژوهش حائز اهمیت است، شناخت رابطة میزان و نوع استفاده از شبکة اجتماعی اینستاگرام با خوداظهاری کابران است که بر این اساس، مدل مفهومی ذیل جهت انجام پژوهش مد نظر قرار گرفته است: مدل مفهومی پژوهش فرضیههای پژوهش میان میزان استفادة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران از اینستاگرام، با شیوههای خوداظهاری آنان رابطه وجود دارد.
یافتههای پژوهش نشان داد میان میزان استفادة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران از اینستاگرام، با شیوههای خوداظهاری (بیان احساسات (43/5 )، اشتراکگذاری تصاویر (65/4)، ویژگیهای شخصیتی (13/3) و نظرهای شخصی( 76/6) ) آنان رابطه وجود دارد، بنابراین فرضیة نخست تأیید میشود.
یافتههای پژوهش نشان داد، نوع استفادة دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران از اینستاگرام، با شیوههای خوداظهاری (بیان احساسات (77/6 )، اشتراکگذاری تصاویر (54/4)، ویژگیهای شخصیتی (32/6) و نظرهای شخصی (15/2) ) آنان رابطه دارد، بنابراین فرضیة دوم تحقیق نیز تأیید میشود.