Abstract:
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش، جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیه سطوح تحصسلی به شمار میرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقاء کتابهای درسی، نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانه آنهاست. کتاب «جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی» اثر حسین بستان، به عنوان متن درسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح سه در رشتههای مطالعات زنان و جامعهشناسی تدوین شده است. منزلت علمی نویسنده از یک سو، بدیع بودن موضوع کتاب از سوی دیگر و رویکرد آموزشی داشتن کتاب از سوی سوم، این کتاب را شایسته نقد و بررسی قرار داده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی در صدد پاسخگویی به این سؤال است که مزایا و کاستیهای این کتاب به عنوان یک کتاب درسی چیست و تا چه حد شاخصههای کتاب درسی در این کتاب رعایت شده است؟یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر مورد نظر هر چند به لحاظ قوت علمی، نوآوری، اتقان محتوایی و نگارش ساده و روان، شایسته تقدیر است اما از جهت صوری، روششناختی و سازماندهی ساختار و محتوای دروس بر اساس معیارهای تدوین متون درسی، مبتلا به اشکالات جدی است و فاصله زیادی با استاندادهای مطلوب دارد.
A textbook has a central role in the education system, and it is one of the most important tools for learning in all levels of education. One of the important ways to improve textbook is to critique and evaluate them. “Sociology of Gender with an Islamic Approach”, written by Hossein Bostan, has been prepared for master’s degree and PhD students in women’s studies and sociology in university and seminary. The author’s scientific rank, the novelty of book’s subject and its educational approach make it worthy of criticism. This descriptive-analytical article seeks to answer the question of what the advantages and disadvantages of this book as a textbook are. Research findings indicate that this book, despite having significant advantages like scientific strength, innovation, content validity and fluent writing, suffers from serious problems in methodology, content, structure and organization of courses, and it is far from good standard.
Machine summary:
در این مقدمه، نویسنده ضمن اشاره به تاریخ تکوین جامعهشناسی جنسیت توضیح مختصری درمورد این رشته و جایگاه آن در علوم اجتماعی بیان کرده است و با انتقاد از کتابهایی که در این زمینه نگاشته شده و بیان کاستیها و نقاط ضعف آنها تلاش کرده است، نقطۀ تمایز این کتاب را با سایر آثار موجود در این زمینه نشان دهد، اما درزمینۀ شیوۀ مناسب برای تدریس این کتاب هیچ راهکاری را ارائه نداده است.
عناوین «مروری بر نظریههای جامعهشناسی جنسیت»، «مبانی پارادایمی جامعهشناسی جنسیت»، «جامعهپذیری جنسیتی»، «ارزشهای جنسی»، «ازدواج»، «ساختار خانواده»، «کارکردهای خانواده»، «دین»، «آموزش و پرورش»، «اقتصاد»، «سیاست»، و «قانون» عناوینی حقیقی هستند که بهلحاظ صوری واضح و روشن هستند و در آنها کوتاهی و اختصار رعایت شده است و بیانگر محتوای مطالبی هستند که در درس ارائه شدهاند، اما در دروسی که بحث نهادها مطرح شده است، نویسنده صرفاً عنوان همان نهاد خاص را برای دروس انتخاب کرده است و به عناوین «دین»، «اقتصاد»، «سیاست»، «آموزش و پرورش»، و «قانون» اکتفا کرده است، درحالیکه این عناوین بسیار کلی هستند و بهصورت دقیق به محتوای مطالب دروس اشاره ندارد.
1636 A Review of Kamail Ahmadi’s a House on Water: A Comprehensive Study on about Engagement Intimacy Contract (Sighe Mahramiat) and Temporary Marriage in Iran; with Emphasis on Methodology Saleheh KHodadadi 1 Mohsen Badreh 2 , Roya Poortaghi 3 Abstract This article is an analytical critique of Kamail Ahmadi’s A House on Water; A Comprehensive Research on Engagement Intimacy Contract (Sighe Mahramiat) and Temporary Marriage (2019) from a -social science viewpoint with an emphasis on the methodology.