Abstract:
هدف: نهاد آموزش و پرورش در هر جامعهای دارای کارکردهای مختلفی است. یکی از این
کار کردهایی که مبین بخش مهمی از هدفهای این نهاد است کاربرد هنر در دروس ابتدایی میباشد.
بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش معلمان و کاربرد هنر نقاشی در آموزش دروس ابتدایی
شهرستان گچساران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ میباشد.
روش: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش» توصیفی و از نوع زمینه یابی میباشد.
جامعه آماری این پژوهش ۲۲۰ نفر، شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان گچساران که با استفاده از روش
نمونگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش آمار توصیفی
(فراوانی، میانگین، انحراف معیار و خطای انحراف از میانگین) و آمار استنباطی t تک نمونهای و مستقل
استفاده شد.
یافتهها: در سوال اول پژوهش به نظر معلمان، بهتراست هنر با سایر دروس ابتدایی به شیوه تلفیقی ارائه
شود یا مجزا؟ با توجه به نتایج به دست آمده نشان میدهد که معلمان معتقدند که تلفیق هنر با دیگر دروس
ابتدایی امر آموزش را آسان میکند. بطوری بین نگرش معلمان در خصوص شیوه تلفیقی ارائه هنر با سایر
دروس ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. در سوال دوم پژوهش آیا بین دیدگاه معلمان زن و مرد نسبت به
یکدیگره در مورد کاربرد هنر در آموزش تفاوت وجود دارد؟ نتایج نشان داد که در خصوص مقایسه
نگرش معلمان زن و مرد در خصوص کاربرد هنر در آموزش تفاوت معناداری وجود ندارد. و نظر معلمان
زن و مرد در کاربرد هنر در آموزش در یک سطح میباشد. و نیز به نظر معلمان، در آموزش چه دروسی از
نقاشی، بیشتر میتوان استفاده کرد؟
Machine summary:
و نيز به نظر معلمان، در آموزش چه دروسي از نقاشي، بيشتر مي توان استفاده کرد؟ بررسي نگرش معلمان و کاربرد هنر نقاشي در آموزش دروس ابتدايي شهرستان گچساران سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ نتيجه گيري: هدف و جهت گيري کلي اين پژوهش درباره نگرش معلمان به کاربرد و جايگاه هنر، در تلفيق و آموزش ساير دروس ابتدايي در نظام آموزش و پرورش کشور مي باشد.
در واقع انسانهاي نخستين، با هنر و بازي همه تجربيات و آرزوهاي ٤٦٩ بررسي نگرش معلمان و کاربرد هنر نقاشي در آموزش دروس ابتدايي شهرستان گچساران سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ خود را بيان ميکردند و از طريق همان رفتارها و کردارها، همه سنتهاي، زيباي شعر، موسيقيايي و در نهايت فرهنگ ، فلسفه و تعليم و تربيت را در جهان بنا نهادند و رواج دادند (مختاباد، ١٣٨٣، ص ٢٨).
در اين پژوهش، از پرسشنامه محقق ٤٧١ بررسي نگرش معلمان و کاربرد هنر نقاشي در آموزش دروس ابتدايي شهرستان گچساران سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ ساخته استفاده شد.
٤٧٣ بررسي نگرش معلمان و کاربرد هنر نقاشي در آموزش دروس ابتدايي شهرستان گچساران سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ سؤال سوم پژوهش: به نظر معلمان، در آموزش چه دروسي از نقاشي، بيشتر مي توان استفاده کرد؟ جدول شماره ٤-توصيف دادههاي سؤالات مربوط به کاربرد نقاشي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول (٤) در خصوص توصيف دادههاي سؤالات مربوط به کاربرد نقاشي، گويه شماره ٤ «به نظر شما تا چه ميزان براي دسته بندي حيوانات (مهره دار، بي مهره، پستانداران، خزندگان.