Abstract:
هدف این تحقیق بررسی اثر رفتار اخلاقی گروهی بر رفتار یادگیری گروهی با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت همکاران در شهرداری اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بودهاست. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 90=N نفر از کارکنان اداری و ستادی شهرداری اصفهان تشکیل میدهند که بااستفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان وکرجسی تعداد 73=n نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه رفتار یادگیری گروهی، عدالت همکاران و رفتار اخلاقی گروهی استفاده شد. روایی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی از طریق آلفای کرونباح که همه مقادیر آلفایکرونباخ بالاتر از 7/0 بود، مورد تایید قرار گرفت. دادههااز طریق نرم افزار Spss24 و Smart PLS2 تجزیهوتحلیل شدند که جهت آزمون فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که رفتار اخلاقی گروهی بر عدالت همکاران تاثیر دارد و همچنین عدالت همکاران بر رفتار یادگیری گروهی تاثیر دارد. از دیگر نتایج این تحقیق نقش میانجی عدالت همکاران در رابطه بین رفتار اخلاقی گروهی و رفتار یادگیری گروهی بود.که در این راستا، مدیران میتوانند با توسعه یادگیری کارکنان در بعد گروهی، میزان یادگیری را در بعد فردی آنها افزایش دهند. لذا به آنها پیشنهاد میشود به اتخاذ روشهای گروهی در آموزش و یادگیری کارکنان در دورههای ضمن خدمت مبادرت شود.
The purpose of this study was to investigate the role of group ethical conducting group learning behavior by mediating peer justice. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this study consists of N = 90 employees of the administrative and administrative staff of the Isfahan Municipality. Using Morgan sample size table, n = 73, which were selected by random sampling method. From the peer justice questionnaire, group learning behavior questionnaireand group ethical behavior questionnaire were used. The validity of the questionnaires was confirmed by confirmatory factor analysis and the reliability was confirmed by Cronbachchr('39')s alpha where all Cronbachchr('39')s alpha values were higher than 0.7. Data were analyzed using Spss24 and Smart PLS2 software. Pearson correlation test and structural equation modeling were used to test the hypotheses.The results showed that group moral conduct has an effect on peer justice and also peer justice has an effect on group learning behavior. Another result of this study was the mediating role of peer justice in the relationship between group ethical behavior and group learning behavior. In this regard, managers can increase the amount of learning in their individual dimension by developing employeeschr('39') learning in the group dimension. Therefore, they are suggested to adopt group methods in training and learning of employees in in-service courses.
Machine summary:
نجمه مرادي ، دانش آموخته کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش تحول سازماني ، موسسه آموزش عالي امين ، اصفهان ، اصفهان ، ايران چکيده هدف اين تحقيق بررسي اثر رفتار اخلاقي گروهي بر رفتار يادگيري گروهي با در نظر گرفتن نقش ميانجي عدالت همکاران در شهرداري اصفهان بود.
ir دريافت مقاله : ٩٩/٦/٢٤ پذيرش مقاله : ٩٩/١٠/١٧ Investigating the Effect of Group Ethical Conduct on Group Learning Behavior Considering the Mediating Role of peer Justice Maryam Ahmadi Zahrani, Assistant Professor, Department of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran.
Abstract The purpose of this study was to investigate the role of group ethical conducting group learning behavior by mediating peer justice.
Another result of this study was the mediating role of peer justice in the relationship between group ethical behavior and group learning behavior.
چنوي ١و همکاران (٢٠١٢) در تحقيق به بررسي نقش ميانجي گر عدالت رويه درماني و عدالت تعاملي در رابطه بين رهبري اخلاقي و چهار بعد توانمندسازي روان شناختي پرداختند که يافته ها در اين مدل نشان داد که دو بعد عدالت سازماني يعني عدالت رويه اي و عدالت تعاملي با رهبري اخلاقي بيش ترين رابطه را دارند (٩٧.
کروپانزانو٢و همکاران (٢٠١١) در تحقيقي به بررسي تاثير عدالت گروهي بر فرآيند کار گروهي پرداختند که نتايج تحليل ها نشان داد که ادراک در مورد عدالت رويه اي و بين فردي بر پروسه تيم تاثير مي گذارد، که ويژگي هايي از جمله ارتباطات بهتر، هماهنگي بهتر و پشتيباني متقابل بيش تر از اعضا است .
اين مدل بررسي تاثير رفتار اخلاقي گروهي بر رفتار يادگيري گروهي با در نظر گرفتن نقش عدالت همکاران در شهرداري اصفهان را نشان مي دهد.