Abstract:
در ادبیات علمی کارآفرینی، «آموزش» بهعنوان ابزاری بسیار مهم برای افزایش مهارتهای کارآفرینی معرفی میشود. از اینرو، هدف پژوهش حاضر تحلیل تأثیر آموزشهای فنیوحرفهای در تقویت مهارتهای کارآفرینانه روستاییان بود؛ و بدین منظور، از روش توصیفی- تحلیلی به شیوه مطالعه اسنادی و پیمایشی در روستاهای شهرستان جوین استفاده شد. جامعه آماری پژوهش صد نفر از کارآفرینانی بودند که دورههای مهارتآموزی فنیوحرفهای را گذرانده بودند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات، از آزمون تی (t) تکنمونهای و رگرسیون استفاده شد. نتایج آزمون t نشان داد که مهارت فنی (با میانگین 93/20) نسبت به بقیه مهارتها از وضعیت مناسبتری برخوردار است؛ به دیگر سخن، پاسخگویان در دورههای آموزشی از مهارتهای فنی رضایت بیشتری داشتند، که همراستا با رسالتهای آموزش فنیوحرفهای است. همچنین، بررسی رابطه متغیرهای پژوهش نشان داد که بین متغیرهای مدت دورههای آموزشی، تعداد دورههای آموزشی و مهارتهای کارآفرینانه رابطه معنیدار وجود دارد، بهگونهای که با افزایش مدت و تعداد دورههای آموزشی، مهارتهای کارآفرینانه افزایش مییابد. افزون بر این، مقدار ضریب همبستگی متغیرها (733/0=R) نشان داد که بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته همبستگی قوی وجود دارد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای فنیوحرفهای در افزایش مهارتهای فنی روستاییان علاقهمند به شرکت در این دورهها تأثیرگذار است.
In the scientific literature of entrepreneurship, ‘education’ is introduced as a very important tool for increasing entrepreneurial skills. This study aimed at analyzing the impact of technical and vocational training on strengthening the entrepreneurial skills of rural people. For this purpose, a descriptive-analytical methodology was used through document and survey study in the villages of Jovein County of Iran. The statistical population of the study included 100 entrepreneurs who had passed the technical and vocational training courses. Single-sample t-test and regression test were used to analyze the information. The t-test results showed that the technical skills (by a mean of 20/93) were more suitable than other skills; in other words, the respondents were more satisfied with the technical skills in the training courses, which is in line with the missions of the technical and vocational education. The examination results of relationship between the variables showed that there were significant relationships between the duration of training courses, the number of training courses and the entrepreneurial skills; in other words, increasing the duration and number of training courses would result in enhanced entrepreneurial skills. In addition, the value of the correlation coefficient between the variables (R=0/733) indicated that there was a strong correlation between the set of independent variables and the dependent variable. Therefore, it might be concluded that the technical and vocational trainings were effective in strengthening the technical skills of the rural people interested in participating in these training courses.
Machine summary:
جدول ٢- شاخص هاي مهارت هاي کارآفرينانة روستايي مؤلفه ها شاخص هاي مهارت هاي کارآفريني کنترل و نظم دروني ، مخاطره پذيري ،نوآوري ،توانايي ادارٔە تغيير، تغييرمحوري ، پافشاري ، مقاومت مهارت هاي شخصي و پشتکار، رهبري دورانديشي مهارت هاي نوشتاري ، ارتباطات کلامي ، فناوري ، توانايي سازمان دهي ، مديريت مشارکتي ، نظـارت مهارت هاي فني يا ارزيابي محيط ، مهارت شنيداري برنامه ريزي و تعيـين اهـداف ، تصـميم گيـري ،روابـط انسـاني ، بازاريـابي ، راه انـدازي کسـب وکـار، مهارت هاي مديريتي مديريت ، کنترل ، مهارت هاي مالي ايجاد محيط مناسب براي کار، داشتن توانايي و قدرت تشخيص ، فعاليـت مـؤثر، درک انگيـزه هـاي مهارت هاي انساني افراد، تأثيرگذاري بر رفتار افراد توانايي ادراک و تفکر در محيط انتزاعي ، ملحوظ داشتن سازمان (جامعه روسـتايي ) بـه عنـوان يـک مهارت هاي ادراکي کل ، تفکر نظام مند، تصميم گيري برقراري رابطه متقابل با افراد، بروز واکنش هاي مثبت ،اجتناب از رفتارهايي با پيامد منفـي ، رعايـت مهارت هاي اجتماعي حقوق و الزامات افراد مهارت هاي سياسي هوشياري اجتماعي ، نفوذ بين فردي ، توانايي شبکه سازي مأخـذ: يافتـه هـاي پـژوهش ، برگرفتـه از مطالعـات هگينـز (٢٠٠٢ ,Higgins)، گـرو (٢٠٠١ ,Grove)، علـوي (١٩٩٨ ,Alavi)، گروهي از اساتيد مـديريت (٢٠٠٠ ,A group of Management Professors)، مـادوکس (٢٠٠٣ ,Maddox)، اسـتونر و همکـاران (٢٠٠٠ ,Stoner et al)، هگـي (٢٠٠٣ ,Hegi)، و هـاروي و بـراون (Harvey and Brown, 1998) براي عملياتي کردن مطالعه ، روستاهاي شهرستان جوين به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد.