Abstract:
آیه شریفه نفر «وَمَا کَانَ الْـمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» (توبه، 122) رسالت اصلی حوزههای علمیه و روحانیت که همان تفقه در دین و تبلیغ معارف اسلام (هجرت) است را به خوبی تصویر و ترسیم کرده است. بخشی از علّتهای اقبال نداشتن طلاب برای هجرت به این مناطق، ریشه در نگرش طلاب به مقوله هجرت دارد. در این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه با هدف بررسی نگرش طلاب به هجرت از قم، رابطه آن با عوامل مؤثر بر پذیرش نقشهای اجتماعی آنان را بررسی کرده است. جمعیت آماری این پژوهش، طلاب متأهل حوزه علمیه قم و حجم نمونه آماری نیز 383 نفر است. دادههای گردآوری شده با استفاده از نتایج نشانگر مثبت بودن نگرش کلی طلاب به مقوله هجرت است (میانگین 55/3 از 5). یافتهها نشان میدهند بین توان تبلیغی طلاب، حمایتهای مادی و معنوی سازمانهای متولی امر تبلیغ، شرایط مکانهای تبلیغی و شرایط خانوادگی طلاب و نگرش آنان نسبت به هجرت رابطه معنادار وجود دارد؛ بنابراین طلاب برای پذیرفتن نقشهای اجتماعی خود که مهمترین آنها هجرت برای تبلیغ است نیازمند افزایش توان تبلیغی، حمایتهای مراکز مربوطه، مساعد بودن شرایط مکانهای تبلیغی و بهبود وضعیت شرایط خانوادگی خود هستند.
Despite a slight increase in the number of seminary students after the Islamic Revolution, statistics indicate a lack of clergy in many parts of the country. Many urban and rural areas are deprived of the presence of clergymen other than during the holy month of Ramadan and Muharram. The plans of trustee agencies, despite their relative success, have yet to address this shortcoming. Part of the reasons for the disillusionment of the students is that they are rooted in the attitude of the students. In this article, while studying the attitude of the students towards Qom migration, its relationship with factors affecting their acceptance of their social roles has also been studied. The statistical population of this study is married students of Qom seminary and the sample size is 383. The results show that students' attitude toward migration is positive (3.5 out of 5). The findings show that there is a significant relationship between the ability of the students to propagate, the material and spiritual support of the promotional organizations, the conditions of the places of advertisement and the family conditions of the students and their attitudes towards migration, thus Their social networks, the most important of which is immigration, need to increase their advertising power, support their respective centers, be favorable to the conditions of their advertising locations, and improve their family situation.