Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی تجربه زیسته دانشجویان دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران از توجه برنامه درسی به حوزه عاطفی است تا زوایا و ابعاد آن مشخص شود. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی است که به همین منظور از بین 85 دانشجوی سال چهارم دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، 15 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با جلب رضایت ایشان با استفاده از پروتکل مصاحبه تأییدشده توسط متخصصان مورد مصاحبهقرار گرفتند. جهت حصول اطمینان از قابلیت اعتمادپذیری دادههای پژوهش از روش مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند، استفاده شد. پس از ضبط مصاحبهها جهت تحلیل اطلاعات جمعآوریشده روش اسمیت استفاده شد و نتایج نشان داد برخی عناصر برنامه درسی رشته تحصیلی مهندسی عمران در دوره کارشناسی چون اهداف شناختی، محتوای غیررسمی، استفاده از روشهای نوین تدریس، استفاده از مواد و وسایل آموزشی مناسب، تعاملات استاد و دانشجو، استفاده از اساتید جوان در تدریس، استفاده از معیار مناسب در ارزشیابی و درنظرگرفتن فعالیتهای جانبی توانسته است به عواطف و احساسات دانشجویان توجه نماید و برخی دیگر ازجمله اهداف مهارتی، محتوای رسمی، زمان ارائه و اعتبار علمی محتوا، رعایت عدالت و انصاف در ارزشیابی و ضریب دشواری سؤالات در ارزشیابی در دستیابی به این هدف موفق نبودهاند.
The purpose of this study was to investigate the lived experience of undergraduate students of civil engineering from the attention of the curriculum to the affective domain in order to determine its angles and dimensions. The method of this research is qualitative phenomenological one, for this purpose among 85 undergraduate students of Civil Engineering in Tabriz University in the academic year 2018, to reach the information saturation level, 15 of them were selected through purposive sampling and they were interviewed using an approved interview protocol by experts. To ensure the reliability of the research data, repeated methods, continuous comparison of data, summarization and categorization of data without damaging the data were used. After recording the interviews, Smith's method was used to analyze the collected data and the results showed that some of the elements of the undergraduate curriculum in civil engineering such as cognitive goals, informal content, use of new methods of teaching, use of appropriate teaching materials, teacher-student interactions, the use of young professors in teaching, the use of appropriate criteria in evaluation and in considering extracurricular activities has been able to pay attention to the emotions and feelings of the students and others, such as psycho-motor goals, formal content, duration of the lessons and Scientific validity of content, justice and fairness in evaluation, and the difficulty factor of the questions in the exams has not been successful in achieving this goal.
Machine summary:
Dr. Isa Barghi, Sayyad Abdollahi Asl 4 برقي ٣، صياد عبدالهي اصل Abstract: The purpose of this study was to investigate هدف اين پژوهش ، بررسي تجربه زيسته دانشجويان the lived experience of undergraduate students of civilengineering from the attention of the curriculum to the دوره کارشناسي رشته مهندسي عمران از توجه برنامه درسي به حوزه affective domain in order to determine its angles andعاطفي است تا زوايا و ابعاد آن مشخص شود.
پس از ضبط مصاحبه ها جهت تحليل اطلاعات collected data and the results showed that some of theelements of the undergraduate curriculum in civil جمع آوريشده روش اسميت استفاده شد و نتايج نشان داد برخي عناصر ,engineering such as cognitive goals, informal contentبرنامه درسي رشته تحصيلي مهندسي عمران در دوره کارشناسي چون use of new methods of teaching, use of appropriateاهداف شناختي، محتواي غيررسمي، استفاده از روش هاي نوين تدريس ، teaching materials, teacher-student interactions, theuse of young professors in teaching, the use of استفاده از مواد و وسايل آموزشي مناسب ، تعاملات استاد و دانشجو، appropriate criteria in evaluation and in consideringاستفاده از اساتيد جوان در تدريس ، استفاده از معيار مناسب در extracurricular activities has been able to payارزشيابي و درنظرگرفتن فعاليت هاي جانبي توانسته است به عواطف و attention to the emotions and feelings of the studentsand others, such as psycho-motor goals, formal احساسات دانشجويان توجه نمايد و برخي ديگر ازجمله اهداف مهارتي، content, duration of the lessons and Scientific validityمحتواي رسمي، زمان ارائه و اعتبار علمي محتوا، رعايت عدالت و انصاف of content, justice and fairness in evaluation, and thedifficulty factor of the questions in the exams has not در ارزشيابي و ضريب دشواري سؤالات در ارزشيابي در دستيابي به اين been successful in achieving this goal.