Abstract:
تصویر که بازتابی از عاطفه و اندیشه شاعر و راهی برای محسوس ساختن مافی الضمیر وی است، هنگامی ارزش بلاغی خواهد یافت که در راستای پروراندن اندیشه و عاطفه سراینده قرار گیرد. در کار هر هنرمندی یک ایدهی مسلط وجود دارد که در لابهلای تصویرها، ساختار و مضمون آثارش حضور دارد. شاعری که اندیشه فردی و خلاقانه دارد، درونمایهی منسجمی بر آثارش سایه میافکند و این درونمایه در کنار عاطفهی فردی شاعر، به خلق کلان تصاویر کمک شایانی میکند. در این جستار برآنیم که ارتباط دو سویهی عاطفه و اندیشه رادر غزل شهریار و سیمین بهبهانی بر محور تصاویر زبانی و خیالی نشان دهیم. با بررسی غزلیات سیمین بهبهانی و شهریار در یافتیم که در ورای همه تصویرها و صورتها، درونمایهی ثابتی که رهبری کلیه ساختها و تصاویر ذهنی شهریار را بر عهده دارد، عشق فردی است که انتظار و فراق را به نمایش میگذارد و اندیشه مسلط بر اندیشه سیمین، مسائل اجتماعی و عشق و اندوه حاصل از آن است که شاعر از عشق و عاطفه فردی فاصله میگیرد و به عشق اجتماعی روی میآورد و دغدغهی او تصویر مسائل مردم و غم و اندوه آنهاست.
An image that reflects the emotions and thoughts of the poet and a way to sensitize his inner life, while a rhetorical value is found, that it will be in the direction of cultivating the thoughts and emotions of the creator. In the work of each artist, there is a dominant idea that is present in the abundance of images, the structure and theme of his works. A poet who has an individual and creative thought shines a coherent theme on his work, and this theme, along with the poet's individual emotion, makes a great contribution to the creation of enormous images. In this essay, we will show the two-way relationship of emotion and thought in Ghazal Shahriar and Simin Behbahani on the axis of linguistic and imaginary images.By studying the sonnets of Simin Behbahani and Shahriar, we find that beyond all the images and faces, the constant theme that leads all Shahryar's mental structures and images, Love is the person who is expecting and parting, and the dominant thought is on the thoughts of Simin, the social issues and the love and grief resulting from it, that the poet leaves the love and affection of a person and brings about social love, and his concern is the image of people's problems and sadness.
Machine summary:
با بررسی غزلیات سیمین بهبهانی و شهریار دریافتیم که در ورای همۀ تصویرها و صورت ها، درون مایۀ ثابتی که رهبری کلیۀ ساخت ها و تصاویر ذهنی شهریار را بر عهده دارد، عشق فردی است که انتظار و فراق را به نمایش میگذارد و اندیشۀ مسلط بر آثار سیمین ، مسائل اجتماعی و عشق و اندوه حاصل از آن است که شاعر از عشق و عاطفۀ فردی فاصله میگیرد و به عشق اجتماعی روی میآورد و دغدغۀ او تصویر مسائل مردم و غم و اندوه آنهاست .
افق رنگی غزوی عشق دچرشیاماچن ط بیب عشق معشوق خنجر ابرو داغ فراق بلای عشق دیگ سینه کمند زلف توسن ط بع عشق گل آرزو تنور عشق قلم موی خیال خنجر مژگان جام شقایق عروی بخت حصماست چشم گوهر اشک چشمه قدس ٢-٢-٢- اندیشه و تصویر در غزل سیمین بیگمان از شاعری که در دوران معاصر زندگی میکند، انتظار میرود که شعر او نیز در پیوند با جلوه های جهان امروز و پدیده های زندگی معاصر باشد تا از این طریق بتواند ارتباط عاطفی مناسب تری با مخاطب برقرار نماید.
این عنصر موجب قدرت دادن به اندیشه ها و عواطفی میشود که شاعر قصد انتقال آنها را دارد و هرچه میان جلوه های مختلف تصویر و عناصر دیگر شعر هماهنگی و پیوند باشد، رسوخ و اثرگذاری شعر در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود.
پرداختن به مضامین عرفانی و عاشقانه تنها مختص غزل شهریار نیست و در آثار بزرگان شعر فارسی همچون حافظ و سعدی و مولانا دیده میشود، اما شهریار تجربه های فردی خود را از عشق به تصویر کشیده و این کار را با مدد گرفتن از زبان و بیان روزگار خویش انجام داده است .