Abstract:
اصلاح اداری، فرآیند نظام مند، منسجم و هدفمند است که اراتباط قوی و همه جانبه ای با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه دارد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحول در نظام اداری با حرکتی هماهنگ و همسو با ساختارهای یاد شده اثربخش خواهد بود. هدف از اصلاح اداری، انطباق نقش ها، توانمندی ها و قابلیتهای نظام اداری است که یکی از ملزومات توسعه پایدار محسوب می شود. اندیشه ایجاد تحول در نظام اداری به بیش از نیم قرن گذشته برمیگردد. در این مقاله سعی بر این شده که بهطور اجمال، اهداف، ضرورتها، برنامههای تحول اداری مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش به طور موردی به عوامل موثر بر مدیریت و تحول اداری در کارکنان پرداخته شده است.
Administrative reform is a systematic, coherent and purposeful process that has a strong and comprehensive relationship with the cultural, social, political and economic structures of society. Therefore, any change in the administrative system will be effective with a coordinated movement in line with the mentioned structures. The purpose of administrative reform is to adapt the roles, capabilities and capabilities of the administrative system, which is one of the requirements for sustainable development. The idea of transforming the administrative system dates back to more than half a century ago. In this article, an attempt has been made to briefly review the goals, necessities, and administrative transformation programs. In this research, the factors affecting management and administrative transformation in employees have been studied on a case-by-case basis.
Machine summary:
عوامل مؤثر بر مدیریت تحول اداری و توانمندسازی در کارکنان فرهاد کیانفر*1 حسین شفیعی 2 فاطمه علیپور دشت بزرگ 3 تاریخ دریافت: 28/10/1399 تاریخ چاپ: 13/11/1399 چکیده اصلاح اداری، فرآیند نظام مند، منسجم و هدفمند است که اراتباط قوی و همه جانبه ای با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه دارد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحول در نظام اداری با حرکتی هماهنگ و همسو با ساختارهای یاد شده اثربخش خواهد بود.
اصلاح اداری، فرآیند نظام مند، منسجم و هدفمند است که ارتباط قوی و همه جانبه ای با ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه دارد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحول در نظام اداری با حرکتی هماهنگ و همسو با ساختارهای یاد شده اثربخش خواهد بود.
طبیعی است اگر مدیران بتوانند توانمندی کارکنان سازمان را افزایش دهند، موجب توسعه و بهبود کار سازمان شدهاند؛ بنابراین از آنجا که انسان محور تحولات سازمانی است، برای دستیابی به تراز بالندگی قابل قبول سازمانی، باید به ارتقای تراز منابع انسانی پرداخت، آنها را از درون رشد داد و به گونهای خودفرمان پرورد (8).
در مورد توانمندسازی و تحول سازمانی، تعاریف متعددی شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود: تواناسازی، یعنی آزاد کردن نیروهای درونی افراد، برای کسب دستاوردهای شگفتانگیز و تکنیکی است برای افزایش بهره وری از راه بالابردن تعهد کارکنان نسبت به سازمان و بهعکس.
نقش منابع انسانی در تحولات سازمانی بهبود و تحول سازمانی، چرخه چند بعدی است که گرداننده آن عوامل انسانی هستند و آنها باید با رفتار خودشان، انرژی، توان و انعطاف لازم را برای تحقق آن نشان دهند.