Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای باورهای هوشی در رابطه بین سبک رهبری مدیران و سازگاری فردی اجتماعی دانش آموزان ایرانشهر انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر، از نوع کاربردی می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی شهر ایرانشهر می باشد که تعداد آنها 28661 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 378 نفر انتخاب خواهد شد. روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت طبقه ای تصادفی می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که دارای روایی محتوایی بوده و پایایی ان از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای Spss و PLS صورت گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که آماره معنیداری بین متغیر سبک رهبری مدیران و سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان برابر (657/4) میباشد و ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (369/0) است، همچنین آماره معنیداری بین متغیر سبک رهبری مدیران و باورهای هوشی برابر (339/20) میباشد و ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (725/0) است و میزان تاثیر مثبت متغیر سبک رهبری مدیران بر باورهای هوشی را نشان می دهد. آماره معنیداری بین متغیر باورهای هوشی و سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان برابر (242/3) میباشد و ضریب مسیر مابین این دو متغیر برابر (263/0) است و بررسی ضرایب غیر مستقیم نشان می دهد که سبک رهبری مدیران بر سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان با توجه به نقش میانجیگری باورهای هوشی تاثیر دارد. براین اساس کلیه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرد.
The aim of this study was to determine the mediating role of IQ beliefs in the relationship between leadership style of managers and individual social adjustment of Iranshahr students. The present research design is of an applied type. The research method in this research is descriptive-correlational. The statistical population includes primary school students in Iranshahr, whose number is 28661 and the sample size will be selected using Morgan table 378 people. The sampling method in this study is stratified random. A standard questionnaire was used to collect data, which had content validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The collected data were analyzed using Spss and PLS software. The results show that there is a significant statistic between the variables of leadership style of managers and individual-social adjustment of students (4.657) and the path coefficient between these two variables is equal to (0.369), also a significant statistic Between the variable of managers 'leadership style and IQ is equal to (20.339) and the path coefficient between these two variables is equal (0.725) and shows the positive effect of the variable of managers' leadership style on IQ. Significant statistics between the variables of intelligence beliefs and individual-social adjustment of students is equal (3.242) and the path coefficient between these two variables is equal (0.263) and the study of indirect coefficients shows that the leadership style of managers on adaptation Students' socio-individuality is affected by the mediating role of intelligence beliefs. Based on this, all research hypotheses are confirmed.
Machine summary:
در مقابل، افرادی دارای باور هوشی ثابت، هوش را بهعنوان یک ویژگی ثابت در نظر میگیرند که نمیتوان آن را تغییر داد، این گروه از افراد در خصوص اثبات شایستگیهای خود به دیگران، نگران هستند (لوینسون و همک Long & Huebner Levinson, Byrne & Rodebaugh Gramstad, Gjestad, Haver Mestre,Guil, Lopes, Salovey & Gil-Olarte, سبک رهبری، وسیلهای است که مدیر برای انگیزش کارکنان در جهت تحقق اهداف سازمان اتخاذ میکند و معمولاً با درجاتی از شدت و ضعف در دو طیف وظیفه مدار و رابطه مدار قرار داشته است.
از آنجایی که دانش آموزان در این مناطق به دلیل مشکلات مالی قادر به ادامه تحصیل نبوده و بیشتر مواقع اقدام به ترک تحصیل می کنند بنابراین نوع مدیریت و برنامه هایی که در مدارس این مناطق پیاده و اجرا می شود باید به گوه ای باشد که باعث ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان و ادامه تحصیل و استفاده از باورهای آنها گردد؛ بر این اساس، این مسئله قابل طرح است که آیا باورهای هوشی در رابطه سبک رهبری مدیران بر سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان ایرانشهر نقش میانجی معناداری دارد؟ از آنها که مديران در سازمانها مهمترين و حساسترين نقشها را بر عهد دارند، اهميت، جايگاه و نقش رهبري در سازمان بر کسي پوشيده نيست.
سئوال اصلی: آیا باورهای هوشی در رابطه سبک رهبری مدیران بر سازگاری فردی-اجتماعی دانش آموزان ایرانشهر نقش میانجی معناداری دارد؟ برای بررسی فرضیه میانجیگری از روش بوت استرپ استفاده شده است.