Abstract:
هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکتهای تولیدی از طریق قابلیت های مدیریت فرآیند کسب وکار و زنجیره تامین می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران کارخانه آلومینیوم شهر اراک می باشد. تحقیق حاضر از نظرهدف کاربردی و از لحاظ روش علی می باشد. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه ای، محقق از پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. 300 پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع شد که 255 مورد آن قابل استفاده بود. فرضیات این پژوهش با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت قابلیت های فناوری اطلاعات بر متغیرهای (قابلیت های مدیریت فرایند کسب وکار و قابلیت زنجیره تامین)، تاثیر منفی قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت، تاثیر مثبت متغیرهای (قابلیت های مدیریت فرآیند کسب وکار و قابلیت زنجیره تامین) بر عملکرد شرکت می باشد.
The aim of this study is to determine the impact of information technology capabilities on the performance of manufacturing companies through business process and supply chain management capabilities. The statistical population of this research includes the managers of Arak aluminum factory. The present study is applied in terms of purpose and causal in terms of method. In this regard, while reviewing the literature on the subject and using library resources, the researcher has used a questionnaire to collect information. 300 questionnaires were distributed among the statistical population that 255 were usable. The hypotheses of this research were tested using structural equation test and LISREL software. The research results indicate the positive effect of IT capabilities on variables (business process management capabilities and supply chain capability), the negative impact of IT capabilities on company performance, the positive impact of variables (business process management capabilities and supply chain capability) It depends on the performance of the company.
Machine summary:
تحقیق اخیر در سیستم های اطلاعاتی، قابلیت های مدیریت فرایند کسب وکار را به عنوان میانجی کننده های مهم بین قابلیت های فناوری اطلاعات و عملکرد شرکت مشخص کرده است (راماسوبو و سامبامتی 2 ، 2011).
در این تحقیق مدیریت فرایند کسب وکار به عنوان یک رویکرد ساختاری برای تجزیه و تحلیل و به طور مستمر بهبود فعالیت های اساسی مانند تولید، بازاریابی، ارتباطات و سایر عناصر اصلی عملیات یک شرکت تعریف می شود؛ بنابراین قابلیت مدیریت فرایند کسب وکار برای عملیات شرکت مورد مطالعه قرار گرفته است.
مدیران سازمان، نظارت دقیقی بر روند اجرای روالهای جاری در سازمان خود داشته و گزارشهای آماری ارائه شده توسط این سیستم، اطلاعات بسیار با ارزشی را در جهت مهندسی مجدد فرآیندهای کاری و تجاری سازمان و بهبود روشها در اختیار میگذارند مدیریت فرآیند کسب و کار در طول فرآیند راهبردی، ورودیهایی را برای مانیتورینگ شاخصهای عملکرد فرآیند تجاری تهیه میکند و درباره این موضوع بحث میکند که کلیه فرآیندها و همه راه هایی که به مشتری ختم میشود، تحت کنترل درآیند.
پنگ و همکاران (2016) تحقیقی با عنوان "تاثیر متغیر میانجی فرایند کسب وکار و قابلیت مدیریت زنجیره تامین بر فناوری اطلاعات و عملکرد شرکت" انجام داده اند.
نتایج تحقیق نشان می دهد که تنها ادغام یکپارچه قابلیت های فناوری اطلاعات با توانایی شرکت برای بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار و بهبود مدیریت زنجیره تامین می تواند عملکرد شرکت را بهبود بخشد.
A structural equation model of supply chain quality management and organizational performance.
Keyword Company performance, information technology, business process management 1.