Abstract:
قدرت علمی نیاز و پشتوانه ی یک کشور برای برنامه های استراتژیک محسوب و به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه و الگوپذیری توسط سایر بازیگران شمرده می شود. یک کشور برای تبدیل شدن به قدرت منطقه ای یا جهانی باید بتواند مقبولیت خود را برای سایر بازیگران منطقه ای و جهانی بدست آورده و توانایی حفظ این مقبولیت را داشته باشد. هرچند قدرت علمی اولویت اول برای کشورها به حساب نمی آید لیکن جایگاه بسیارمهمی را در این عرصه داراست و کشورها رقابت سختی را با هم در این رابطه آغاز کرده اند. این مقاله بر اساس تحلیل اطلاعات و داده ها پایگاه اسکوپوس به بررسی رشد تولیدات علمی کشورهای شاخص خاورمیانه(ایران، ترکیه ، عربستان سعودی ، مصر و اسرائیل) مربوط به دوره زمانی 2011-2001 براساس داده ها و اطلاعات ارسال شده از سوی آنها به این پایگاه می پردازد
Academic strength is considered as needs and support of a country for its strategic plans, and one of the most important factors of development and exemplification by other player.A country must be able to obtain its acceptability for other international and regional player , and the capability to maintain this acceptability to become a regional or global power. Although the scientific power is not considered as the priority for contries , its has a very significant position in this field , and the countries have started a close competition inthis regard. This article analizes the growth of scientific of the Middle East pre-eminent countriesincluding: Iran , Turkey ,Saudi Arabia , Egypt , and Zionist vegime , based on their data and information provided to the Scopus data base analysis , during the year 1002-1022
Machine summary:
اين مقاله بر اساس تحليل اطلاعات و داده ها پايگاه اسکوپوس به بررسي رشد توليدات علمي کشورهاي شاخص خاورميانه (ايران ، ترکيه ، عربستان سعودي ، مصر و اسرائيل ) مربوط به دوره زماني ٢٠١١-٢٠٠١ براساس داده ها و اطلاعات ارسال شده از سوي آنها به اين پايگاه مي پردازد.
براساس داده هاي و اطلاعات ارسال شده از سوي کشورها به پايگاه ها و مراکز علمي که تعداد و کيفيت مقالات را مورد بررسي قرار مي دهد و نسبت تعداد دانشگاه هـا و مراکـز علمي کشورهاي مذکور طي يک دهه رشد توليـدات علمـي مـورد بررسـي قـرار خواهـد گرفت و با توجه به رشد فوق اين سئوال را مورد بررسي قرار مي دهيم که ايران توانـايي تبديل شدن به قدرت علمي منطقه و حفظ آن را تـا پايـان برنامـه توسـعه ١٤٠٤ دارا مـي باشـد ؟ فرضيه مورد نظر اين مقاله اين است که ايران با توجه بـه جمعيـت جـوان و پراکنـدگي دانشجويان در دانشگاه هاي معتبر جهاني توانايي تبديل شدن به قدرت اول علمي را در منطقه دارد.
هـر چنـد کـه توليدات علمي ايران در سطح جهاني نيز از رشد چشمگيري برخوردار بوده است اما سهم پژوهشگران ايران در سال ٢٠٠١ کمتر از ١% توليدات جهاني بوده اسـت ولـي در سـال ٢٠١١ به بيش از ١.
بررسي سهم ترکيه در توليد علم خاورميانه نشان مـي دهد که در سال ٢٠٠١ حدود ٤٣،٣١% از توليدات منطقه اي را مقالات پژوهشگران اين کشور تشکيل مي دهد که اين رقم در سال ٢٠١١ به حدود ٠٤،٢٩% رسيده کـه ايـن سهم کاهش داشته است .