Abstract:
سازمانها تا زمانی که برای بقاء تلاش میکنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی میدانند، باید اصل بهبود مستمر (Continuous improvement) را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند. این اصل حاصل نمیشود، مگر اینکه زمینه دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملکرد امکانپذیر شود این بهبود را میتوان با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای سازمان، مسئولیتپذیری و جلب رضایت مشتری، با ایجاد و بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی متناسب، ایجاد کرد. سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب به انعطافپذیری برنامهها و اهداف و ماموریت سازمانها در محیط پویای امروزین کمک قابل توجه مینماید. ارزیابی و اندازهگیری عملکرد و توسعه آن به فرهنگ سازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی نیاز دارد. در دو دهه اخیر، مدیریت عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است و این تمایل هم در زمینههای تحقیقاتی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است.
As long as organizations strive for survival and regard themselves to meet the needs of participation in national and international arena, they should take principle of continuous improvement as important guidance for their activities. This principle cannot be reached, unless the context of achieving it would be improved through adjustment of performance management. This could be established by getting necessity feedback from the internal and external environment,analysis of strengths and weaknesses, the opportunities and threats of the organization, accountability and customer satisfaction, creation and application of the performance appraisal system with appropriate pattern. Performance appraisal system with appropriate model contributes to flexibility of the plans, goals and missions of organizations in a modern dynamic environment.The evaluation and assessment of performance and its development requires culture building and promotion of organizational culture. In the past two decades, organizational performance management has become a significant and interesting issue. And this desire in the both fields and areas of applied research led to emerging of many initiatives.
Machine summary:
(گسترش مفهوم عملکرد) 123 (رجوع شود به تصویر صفحه) يکي از تعاريف شناخته شده و معمول در کتب مديريت منابع انساني از ارزيابي عملکرد يا ارزيابي نحوه انجام دادن کار به قرار زير است : -ارزيابي عملکرد عبارت است از سنجش سيستماتيک و منظم کار افراد در نسبت با نحوه اداي وظيفه آنها در مشاغل محوله و تعيين ظرفيتشان جهت رشد و بهبود.
(رضايي و زهرهاي،٢٧٨:١٣٩٠) اندازه گيري و ارزيابي عملکرد، سبب بازخور در موارد زير مي شود: ١- با پيگيري ميزان پيشرفت در جهت اهداف تعيين شده، مشخص ميشود که آيا سياست هاي تدوين شده با موفقيت به اجرا درآمدهاند؟ 125 ٢- با اندازه گيري نتايج مورد انتظار سازماني و همچنين اندازه گيري و رضايت کارکنان و مشتريها، مشخص ميشود که آيا سياست ها به طور صحيح تدوين شدهاند.
الگوي تعالي عبارت است از «ابزارهاي عملي براي کمک به سازمانها در جهت برقراري سيستم مديريتي مناسب از طريق سنجيدن اين که در کجاي مسير تعالي و تکامل تدريجي قرار دارند و کمک به آنها براي شناخت فاصله هايي که بايد پر کنند و سپس ارائه راه حل » (همان:٢٦٥تا٢٦٩) نمونه تعالي سازماني داراي نه معيار است (پنج معيار شامل توانمند سازها و چهار معيار شامل نتايج ) معيارهاي توانمند ساز آنچه را که يک سازمان انجام ميدهد در بر ميگيرد و معيارهاي نتيجه ، آنچه را سازمان به دست ميآورد شامل مي شود.