Abstract:
هدف: پژوهش حاضر بررسی نقش رابطه ی والد- فرزندی و وضعیت اقتصادی خانواده بهعنوان پیشبینهای موفقیت و عدم
موفقیت در دانشآموزان پسر متقاضی ورود به مدارس نمونه دولتی مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان مسجدسلیمان بود.
روش: جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دهم بودند که در آزمون سال ۱۳۹۵ متقاضی ورود به مدارس نمونه
دولتی مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان مسجدسلیمان بودند. نمونه پژوهش شامل دو گروه از دانشآموزان موفق (۱۰۸ نفر)
و ناموفق (۱۳۰ نفر) در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی بود که نمونه اول به روش سرشماری و نمونه دوم به روش نمونه-
گیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل ممیز (تشخیص) میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش
همبستگی از نوع پیشبین بود و با هدف پیشبین موفقیت و عدم موفقیت و دستیابی به معادله ممیز طراحی شد. ابزار مورد
استفاده شامل پرسشنامه رابطه والد- فرزندی فایل و شویل (File and Schoil,1983) (P-CRC) و پرسشنامه وضعیت
اقتصادی محقق ساخته بود. تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و روش تحلیل ممیز با استفاده از نرمافزار SPSS20
انجام شد.
یافته ها: نتایج بهدستآمده فرضیههای پژوهش مبنی بر پیشبینی موفقیت و عدم موفقیت دانشآموزان بر اساس رابطه ی
والد- فرزندی را تائید کرد اما پیشبینی موفقیت و عدم موفقیت بر اساس وضعیت اقتصادی خانواده تائید نشد
Machine summary:
بررسي نقش رابطه والد- فرزندي و وضعيت اقتصادي خانواده به عنوان پيش بين - هاي موفقيت و عدم موفقيت در دانش آموزان پسر متقاضي ورود به مدارس نمونه دولتي مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان مسجدسليمان مهران اشرفي١* و امين کرايي ٢ ١کارشناس ارشد مشاوره و راهنمايي ، گروه مشاوره و راهنمايي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مسجدسليمان ، مسجدسليمان ، ايران .
com@Am. koraei چکيده هدف : پژوهش حاضر بررسي نقش رابطه ي والد- فرزندي و وضعيت اقتصادي خانواده به عنوان پيش بين هاي موفقيت و عدم موفقيت در دانش آموزان پسر متقاضي ورود به مدارس نمونه دولتي مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان مسجدسليمان بود.
با توجه به اهميت آنچه گفته شد مسئله اساسي در پژوهش حاضر بررسي اين نکته ميباشد که آيا رابطه والد-فرزندي ٩ و وضعيت اقتصادي ١٠پيش بيني کننده موفقيت و عدم موفقيت تحصيلي دانش آموزان پسر متقاضي ورود به مدارس دولتي مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان مسجدسليمان ميباشند تا مشخص شود که کدام متغيرها نقش تعيين کننده تري در اين پيش بيني دارند.
1i8ncome level 1e9ducation level 2t0ype of job 2K1hater & Gomaa 2E2ngweiler 2T3helma 2P4ain & Biedel 2C5aldas 2l6ouisiana 174 چن ، لي و استونسون ٢٧(١٩٩٦) و اسميت ، هوي و سويتلند٢٨(٢٠٠١) نيز در پژوهش هاي خود نشان دادند که وضعيت اجتماعي -اقتصادي خانواده رابطه مثبتي با موفقيت تحصيلي دانش آموزان دارد.
٤-٢ اهداف پژوهش هدف کلي پژوهش حاضر پيش بيني موفقيت و عدم موفقيت تحصيلي دانش آموزان پسر متقاضي ورود به مدارس نمونه دولتي مقطع متوسطه دوره دوم از روي متغيرهاي رابطه والد-فرزندي و وضعيت اقتصادي خانواده ميباشد.