Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اعتماد به برند بر جایگاه برند در بانک رفاه کارگران شهر همدان انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه مشتریان بانک رفاه کارگران شهر همدان که در سال 1399 حداقل یکبار از خدمات این بانک استفاده نمودهاند. از آنجا که تعداد جامعه آماری غیرقابل دسترس میباشد، جامعه نامحدود در نظر گرفته شده است. با توجه به نامحدود بودن جامعه با استفاده از فرمول کوکران و از روش نمونهگیری تصادفی نسبی به تعداد 384 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش از نوع پرسشنامهای استاندارد بوده که اعتبار وروایی پرسشنامه مورد بررسی وتایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از پرسشنامه؛ اعتماد به برند 2/74% و جایگاه برند 4/70% به دست آمد. برای بررسی نرمال بودن توزیع دادههای پژوهش، داده های جمع آوری شده از طریق آزمون کولموگروف –اسمیرنوف والگوی ساختاری با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری با نرمافزار آماری SPSS نسخه 25 و PLS نسخه 3، فرضیههای آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت ونتایج نشان داد که اعتماد به برند به میزان 32% متغیر جایگاه برند را تبیین نمود،. با مشاهده این نتایج میتوان گفت که اعتماد به برند موجب تاثیر گذاری بر جایگاه برند در نزد مشتریان شعب بانک رفاه شهر همدان میشود.
The aim of this study was to investigate the effect of brand trust on brand position in Hamadan Workers' Welfare Bank. The present study is an applied research in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population included all customers of Hamadan Workers' Welfare Bank who have used the services of this bank at least once in 1399. Since the number of statistical population is unavailable, the population is considered unlimited. Due to the infinity of the population using the Cochran's formula and the method of relative random sampling, 384 people were selected as a sample in this study. The data collection tool in this study was a standard questionnaire that the validity and validity of the questionnaire were examined and confirmed. Results of the questionnaire; Brand confidence was 74.2% and brand position was 70.4%. To investigate the normality of the research data distribution, the data collected by Kolmogorov-Smirnov test and structural model were analyzed using structural equation modeling with SPSS software version 25 and PLS version 3, test hypotheses and the results showed that Brand trust (32%) explained the variable of brand position. Observing these results, it can be said that trust in the brand affects the brand position among the customers of Hamadan Welfare Bank branches.
Machine summary:
در Kapfere Darling Fidler chen Brand Trust Rise Trout Kapferer Kotler اين رويکرد، ارزيابي جايگاه برند گاه در قالب ويژگيهاي ملموس محصول (ورينز و هافستد 1 ، 2000)، گاه بر اساس صفات خاص و اصلي محصول نظير کيفيت و نوآورانه بودن (اسنلدرز و 2 s"/>s"/>، 2004)، برخي اوقات بر اساس کارکرد و يا فوايد محصول نظير دوام و استفاده آسان ( 3 nthal"/>nthal"/>، 2005) و يا بر اساس فوايد نمادين محصول مانند ارضاي حس احترام مصرف کننده و يا تجربه لذت بخش حا 4 =" Keller"/>=" Keller"/>، 1993) ا شود.
به طور خلاصه مهم ترين ضعفهاي پژوهشهاي پيش Vriens & Hofstede Snelders& Schoormans Tybout& Sternthal Keller Kapfere Kotler Sweeney & Soutar -ضعف در توجه به عوامل دروني مؤثر در جايگاهسازي برند شرکت نظير قابليتهاي سازماني؛ -ضعف در معرفي و شکل دهي ساختاري منسجم در ايجاد جايگاهسازي برند شرکت؛ و - ضعف در به کارگيري رويکردي راهبردي و جامع جهت تشريح جايگاه سازي برند شرکت (اميدي کيا و همکاران، 1391).
هيسکوک تأکيد ميکند که (هدف نهايي بازاريابي، ايجاد ضمانت بين مصرف کننده و برند است و عامل تشکيل دهنده اصلي اين ضمانت، اعتماد ا Kotler Blankson Gwin Kalafatins Blackston Morgan & Hunt برندها به عنوان علامت و نشانهاي از وضعيت يک محصول به کار ميروند.
اين پرسشنامه داراي 2 بعد قابليت اعتماد به برند و قصد برند Chaudhuri & Holbrook Eric Hong-Youl & Perks Keller یافته های پژوهش بررسي نرمال بودن متغيرها ابتدا قبل از بررسي فرضيههاي پژوهش لازم است، نرمال بودن متغيرهاي تحقيق با آزمون کولموگروف – اسميرنف 1 مورد ارزيابي قرار گيرد.