Abstract:
تجارت الکترونیکی با رفع موانع فراروی تجارت بینالملل روند تجارت جهانی را تسریع مینماید. تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامدهای اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهرهوری، کاهش هزینههای مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درونزای اقتصادی نقش محوری دارد. مزایای فراوان تجارت الکترونیکی سبب شده که نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بینالمللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت الکترونیکی نتیجهای جز انزوا درعرصه اقتصاد جهانی بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت الکترونیکی در جهان، بکارگیری آن توسط بنگاههای اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرفکنندگان بیانگر مزایای بالقوه تجارت الکترونیکی در عرصههای اقتصادی و تجاری است. بنابراین راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیتهای اقتصادی متصور نیست. دسترسی افراد و تجار به ابزارهای ارتباطاتی با کیفیت برتر و هزینه پایین، یکی از بسترهای مهم تجارت الکترونیکی است.
Machine summary:
بخش پنجم: مزيت هاي تجارت الكترونيكي افزايش رشد تجارت افزايش فروش افزايش درآمد افزايش سرمايه گذاري افزايش سطح رفاه زندگي مردم ايجاد فرصت هاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاه هاي بازرگاني ( ناشي از رفع تبيضات و تحصيل امتيازات تجاري حاصل از مذاكرات بين دولتها ) افزايش فرصت هاي جديد شغلي ( كارآفريني نسل جوان در درازمدت ) افزايش قابل ملاحظه امنيت دسترسي به بازارهاي صادراتي ناشي از تثبيت تعرفه ها افزايش تضمين بازارها و ثبات دسترسي به آنها ناشي از بكارگيري قواعد متحدالشكل در تمامي كشورهاي عضو سازمان جهاني امكان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهاني جلوگيري از اتلاف وقت و كاهش ترددهاي بي مورد كمك به منابع انرژي و محيط زيست كتهش هزينه هاي سربار و ايجاد رقابت در سطح بين المللي دسترسي سريع به اطلاعات عدم حضور واسطه كاهش هزينه هاي تبليغات كالا به ويژه در سطح بين المللي ورود به بازارهاي فرا منطقه اي در جهت بازاريابي جهاني بخش ششم: معايب تجارت الكترونيكي تاثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان ها اينترنت يك شبكه بلاصاحب و بدون سياست گذاري خاصي است .
از اين رو در سطح كشورها و مراجع بين الملل در جهت زدودن روش هاي مبتني بر كاغذ ، روش هاي نويني با توجه به پيشرفت علوم رايانه اي و مخابراتي ابداع گرديده است كه زمينه تجارت الكترونيك ، انتقال اطلاعات تجاري بدون كاغذ و انجام فعاليتها ي تجاري بطور مستقيم از طريق رايانه ها از دستاوردهاي آن مي باشد .