Abstract:
اﻧﺴﺎن و ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺟﺪاﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﻧﺪ، در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن آﻣﻮزش ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ، ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ روﺷﻬﺎ در ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻮده ﮐﻪ ﻫﺪف از آن، ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﯿﻮه اراﺋﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ، ﻧﺤﻮه ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎ و اﺟﺮای ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪﺳﺎز اﻓﺰاﯾﺶ آﮔﺎﻫﯿﻬﺎی ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺘﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﺑﺰارﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ راﻫﻨﻤﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺑﺮ ﺳﻄﺢ داﻧﺶ و ﻧﮕﺮش ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﻬﺖ از ﯾﮏ ﺗﻮر ﮔﺮدﺷﮕﺮی درﺑﺎره ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و 30 ﻧﻔﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دو روش ﺑﺮوﺷﻮر و راﻫﻨﻤﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ، در ﺗﻮر ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺷﺮﮐﺖ داده ﺷﺪﻧﺪ و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی وارده ﺑﺮ ﺳﻄﺢ داﻧﺶ، ﻧﮕﺮش آﻧﺎن ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ در اﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺘﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ داﻧﺶ اﻓﺮاد و ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻧﮕﺮش آﻧﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ. از ﻧﻈﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﻮع اﺑﺰار آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﯿﺰ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﺳﺖ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﻔﺎوﺗﯽ ﻣﯿﺎن دو اﻟﮕﻮی آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﺎﻣﺒﺮده، از ﻧﻈﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﺑﺮ ﺳﻄﺢ داﻧﺶ وﻧﮕﺮش ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن وﺟﻮد ﻧﺪارد.
Machine summary:
com چکيده انسان و طبيعت ترکيبي جدايي ناپذيرند، در اين ميان آموزش محيط زيست ، يکي از مهمترين روشها در حفاظت طبيعت بوده که هدف از آن ، پيدا کردن بهترين شيوه ارائه مطالب ، نحوه فعاليتها و اجراي ساختاري است که زمينه ساز افزايش آگاهيهاي محيط زيستي در جامعه باشد.
از نظر تاثير نوع ابزار آموزشي نيز که يکي از جنبه هاي اصلي اين تحقيق است ، نتايج نشان ميدهد که تفاوتي ميان دو الگوي آموزشي نامبرده ، از نظر تاثيرگذاري بر سطح دانش ونگرش مشارکت کنندگان وجود ندارد.
هدف از اين پژوهش ارزيابي ميزان تاثير اکوتوريسم بر سطح دانش ونگرش زيست محيطي افراد بزرگسال و مقايسه روش هاي گردشگري خود راهنما (استفاده از بروشور به عنوان وسيله راهنما) و راهنماي انساني ميباشد.
در رابطه با شاخص نگرش در افراد، آناليز داده ها نشان داد که اقدام آموزشي اين تحقيق منجر به افزايش در امتياز اين شاخص شده است و از اين نظر تفاوت قابل توجهي ميان گروه هاي مختلف وجود ندارد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٣: نمودار تعامل (برهمکنش ) شاخص سودمندي وابسته به آموزش اقدام آموزشي، هم اکنون درک بهتري در رابطه با ملزومات حفاظت از طبيعت دارند که در اين مورد ميان دو گروه آزمايشي تفاوتي ديده نشد اما نتايج نشان داد که اين ميزان درک به سطح تحصيلات شرکت کنندگان وابسته ميباشد به اين صورت که افزايش بيشتري در ميزان درک افراد فاقد تحصيلات دانشگاهي نسبت به افراد داراي تحصيلات دانشگاهي مشاهده شد.
از نظر تاثير نوع روش راهنمايي که يکي از جنبه هاي اصلي اين تحقيق بوده است ، نتايج نشان ميدهد که تفاوتي ميان روش هاي راهنمايي، از نظر تاثيرگذاري بر سطح دانش ونگرش زيست محيطي نداشته اند.