Abstract:
امروزه، پیدایش رسانههای نوین آموزشی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از باارزشترین ابزارهای آموزش همگانی میباشد که پیوسته و با سرعت فراوان به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی آن در حال گسترش است. توان آموزشی هر رسانه تا حدی به نوع و ساختار کانال ارتباطی آن و از طرفی نیز به موضوع، شکل و اهداف آموزشی مورد انتظار بستگی دارد. لذا از اینرو فرآیند مدیریت رسانههای آموزشی به منظور تحقق رسالت رسانه آموزشی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. رشد و توسعه تکنولوژی در دهههای اخیر بسیار سریع و شتابان است و رایانه به عنوان یکی از نمادهای تکنولوژی تاثیر بسیار شگفتی بر تمام جوانب زندگی بشر بخصوص بر آموزش و یادگیری گذاشته است. در حال حاضر بزرگترین چالشی که اکثر نظامهای آموزشی دنیا با آن مواجهاند، فناوری و نحوه کاربرد آن است. اگر به فناوری آموزشی به عنوان فرصت برای اصلاح و وضع نابسامان آموزشی نگاه شود و مواردی چون شرایط لازم برای به فعل درآوردن تواناییهای بالقوه فناوری در اموزش لحاظ شود، دور از واقعیت نیست که بتوان به نتایج درخشانی دست یافت. در حالی که جهانیان با سرعت هر چه تمام این فناوری را بکار میبرند، بومیسازی میکنند و موجبات جهش جوامع خود را به جلو فراهم میآورند. نظام آموزشی میتواند با مرور تجربیات گذشته در این زمینه و انجام پژوهشهای منسجم و سازمان یافته به الگو و چارچوبی برای بکارگیری صحیح و مستمر از این فناوریها دست یابند. نیاز به یادگیری باز و آسان از اوایل سال 1950 همچنان رو به افزایش است. نظام آموزشی کشور نیز در راستای سایر تغییرات جهانی دست خوش تحولات الکترونیک و رایانه شد. در این بین رایانهها توانستند سکوی پرتاب توسعه پایدار را فراهم نمایند. امروزه با ورود رایانهها به ویژه هنگام اتصال به شبکههای اطلاعرسانی تغییرات عمده ای در نظام آموزشی، اهداف، محتوا و الگوهای رفتاری این سیستم ایجاد شده است. به همین علت در بسیاری از کشورهای دنیا گسترش فناوری در نظامهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
Today, the emergence of new educational media is one of the most important achievements of human progress and one of the most valuable tools of public education, which is constantly and rapidly expanding due to its key position and importance. The educational power of any media depends to some extent on the type and structure of its communication channel and on the other hand, on the expected subject, form and educational goals. Therefore, the process of managing educational media in order to fulfill the mission of educational media must be carefully considered. The growth and development of technology in recent decades is very fast and rapid, and the computer as one of the symbols of technology has a very amazing effect on all aspects of human life, especially on education and learning. Currently, the biggest challenge facing most of the world's education systems is technology and how it is used. If educational technology is seen as an opportunity to improve the educational situation and conditions such as the necessary conditions to realize the potential capabilities of technology in education are considered, it is not far from the reality that brilliant results can be achieved. As the worlds rapidly use all of this technology, they are localizing and leaping their societies forward. The educational system can, by reviewing past experiences in this field and conducting coherent and organized research, achieve a model and framework for the correct and continuous use of these technologies. The need for open and easy learning has been growing since the early 1950s. In line with other global changes, the country's educational system has undergone electronic and computer developments. In the meantime, computers were able to provide a platform for launching sustainable development. Today, with the advent of computers, especially when connected to information networks, major changes have been made in the educational system, goals, content and behavioral patterns of this system. For this reason, in many countries of the world, the development of technology in educational systems has been considered.
Machine summary:
با توجه به اهمیت وجود استانداردها در ابعاد مختلف نظام آموزشی، کار قابل ملاحظهای در ایران در این زمینه انجام نگرفته است و لذا نتايج حاصل از اين تحقيق ميتواند دستاوردهاي زير را به همراه داشته باشد: · پيدايش سياستها و رويكردهاي نو در طراحي برنامههاي درسي · مشخص شدن نقاط ضعف و قوت برنامه آموزش علوم در كشورمان · ارائه رويكردهاي اصلاحي نو براي آموزش علوم در كشورمان Koh Nuffild Primary Science O’Donnell Strong 3-6 سؤالها يا فرضيههاي تحقيق 1- استانداردهاي محتواي درسي علوم در كشورهاي مورد مطالعه در دوره ابتدايي و راهنمايي كدامند؟ 2- استانداردهاي روش تدريس علوم در مدارس كشورهاي مورد مطالعه كدامند؟ 3-استانداردهاي روش تربيت معلم با تاكيد بر درس علوم، در مدارس كشورهاي مورد مطالعه كدامند؟ 4- استانداردهاي روش ارزشيابي علوم در مدارس كشورهاي مورد مطالعه كدامند؟ 5- محتواي درسي، روشهاي تدريس، روشهاي تربيت معلم و روشهاي ارزشيابي علوم در ايران در مقايسه با استانداردهاي کشورهاي مورد مطالعه چه وضعيتي دارد؟ 3-7 روش پژوهش در اين پژوهش، از بين کشورهاي مورد مطالعه، فقط ايالات متحده آمريکا داراي استانداردهاي ملي آموزش علوم بوده و در ساير کشورها، به جاي استانداردهاي آموزشي از برنامه درسي ملي و يا نتايج يادگيري استفاده استفاده شده است.