Abstract:
این پژوهش به بررسی دلایل قیومیت مردبر زن و شرایط و محدوده آن پرداخته است و بعد موارد ناشزگی زن را مطرح کرده و روش برخورد مرد نسبت به تمرد زن را با استفاده از منابع کتابخانه ای وروش توصیفی-تحلیلی از منظر قرآن تحلیل نموده است در ابتدا ، به مفهوم القوامّ و نُشوز در آیه 34 سوره نساء پرداخته است. و بعد دیدگاه مفسرین وفقهاء را مطرح نموده است . علامه طباطبائی قیومیت مرد را مختص امور منزل ندانسته و آن را به روابط اجتماعی نیز جریان داده است ولی از منظر آیت الله جوادی آملی فقط در محدوده خانواده مرد بر زن قیومیت دارد. در ادامه راه های علاج نشوز از دیدگاه علما با توجه به شبهات فراوانی که دشمنان اسلام میان مردم بهویژه زنان وجوانان پیرامون جقوق زن دردین اسلام مطرح کرده وشبکه های اجتماعی وفضای مجازی به آن دامن می زنند را مورد تدقیق قرار گرفته است. از منظر قرآن و حدیث ؛ اسلام اجازه نمی دهد که حقوق زن بهوسیله مردان خودکامه مورد تجاوز قرار گیرد و در عین حال اطاعت از شوهر در حوزه زناشوئی واجب بوده ولی این وجوب به طور مطلق نخواهد بود.
This article deals with reasons behind man’s guardianship over woman and the circumstantial conditions. It also raises instances of woman’s disobedience and analyzes man’s treatment if woman disobeys by means of library sources as well as descriptive-analytic methodology in the eyes of the holy Quran. To begin, it has terminologically elaborated sense of “Al-Qawam and Noshuz”, maintainer and disobedience, according to Nisa’: 34. It has continued to bring up viewpoint of interpreters and jurisprudents in this regard. Allameh Tabatabaie (ra) says man’s guardianship is not limited to household affairs, but he has extended it to social relationships. According to Ayatollah Javadi Amoli, man shall guard woman only within family boundaries.It has pursued to enumerate remedial ways of disobedience in the eyes of scholars. In addition, considering plenty of doubts raised by enemies of Islam among people, particularly women and youth about rights of women in Islam and internet and in social media’s aggravation of the subject-matter, it has intended to provide both a convincing and comprehensive response.
Machine summary:
در ادامه راه هاي علاج نشوز از ديدگاه علما با توجه به شبهات فراواني که دشمنان اسلام ميان مردم به ويژه زنان وجوانان پيرامون حقوق زن دردين اسلام مطرح کرده وشبکه هاي اجتماعي وفضاي مجازي به آن دامن مي زننـد را مـورد تـدقيق قـرار گرفته است از منظر قرآن و حديث ؛ اسلام اجازه نمي دهد که حقوق زن به وسيله مردان خودکامه مورد تجاوز قـرار گيـرد و در عـين حـال اطاعت از شوهر در حوزه زناشوئي واجب بوده ولي اين وجوب به طور مطلق نخواهد بود.
که در اين معني ديگر سلطه و حق تصـميم گيـري در شوون مختلف امر تحت قيام اشراب نشده بلکه فقط تکليف و وظيفه تامين نيازها در آن ديده مـي شود(فيروز ابادي، (١٣٠٨)) تبيين معناي قيموميت ازديدگاه مفسران و فقها الف ) ديدگاه مفسران الف ) برخي از مفسران قوام بودن مردان را به معناي دوم يعني وظيفه آنان در مقابل همسران خـود براي تامين مخارج آنها و رسيدگي به شوون ونيازهاي آنان تفسير کرده اند: - قطب رواندي (م ٥٧٣ )در فقه القرآن چنين آورده است : «قوله قوامون : القوام علي الغير هو المتکفل بمره من نفقه و کسوه و غير ذلک .
خداوند سبحان در اين آيه مديريت خانه را به مرد داده و او را قيم زن قرار داده است ؛ اما براي آنکه مردان مغرور و متکبر نگردند و نپندارند که مدير خانه بودن سبب تقرب الي است ، از زنان بـا اجلال و تکريم و به عظمت ياد کرده و در مقابل قيم يا مدير داخلي خانه بـودن کـه بـراي مـردان فقط وظيفه اي اجرايي است ، در بيان مزايـاي زنـان مـي فرمايـد: زنـان صـالح حـق گـرا، پيوسـته دراطاعت الهي، پيرو پروردگار و به فرمان او به پيمان زناشويي و عقد همسري پاي بندند و همـاره از شوي خود فرمان مي برند.