Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش و هوش
هیجانی با چابکسازی سازمانی در کارکنان دانشگاه شاهد
تهران در سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است. روش نمونهگیری
تصادفی ساده متناسب با حجم جامعه آماری ۴۹۸ نفر، ۲۱۷
نفر از کارکنان دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید.
سپس با استفاده از پرسشنامهها در بعد مدیریت دانش بر اساس
نظرات پروبست، روب و رومهارت، در بئد هوش هیجانی بر
اساس نظرات مایر، سالوی و کارسو و در بعد چابکسازی
سازمانی براساس نظرات ریموند کیوی و لوک وان کامپنهود
دادهها جمع آوری گردید و برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون
فرضیهها از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل
از وجود تاثیرات مدیریت دانش و ابعاد آن به ترتیب (شامل
تسهیم دانش، کاربرد دانش، ذخیره دانش، ارزیابی دانش) با
ضریب همبستگی (۰/۸۸۲)، هوش هیجانی و ابعاد آن به ترتیب
(شامل خود آگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت
روابط) با ضریب همبستگی (۰/۷۷۶) در سطح اطمینان ۹۹
با چابکسازی سازمانی (شامل انعطافپذیری، پاسخگویی،
همکاری متقابل و کارکردهای مدیریتی) در کارکنان دانشگاه
شاهد میباشدء همچنین از آزمون همبستگی برمیآید که بین
مدیریت دانش و چابکسازی سازمانی همبستگی بیشتری
وجود دارد. البته این به معنی عدم ارتباط با هوش هیجانی
نمیباشد. چنانچه بر طبق آزمون تحلیل واریانس دوطرفه
بدست آمده» هر دو متغیر مستقل دارای تاثیر توامان بر روی
چابکسازی سازمانی میباشند. نتایج آزمون رگرسیون
چندگانه نیز نشان میدهند که کلیه ابعاد دارای تاثیر مستقیم
و مثبت که در بعد هوش هیجانی با ضریب تعیین (۰/۶۴) و در
بعد مدیریت دانش با ضریب تعیین (۰/۶۷) با اطمینان %۹۹
میباشند. همچنین بیشترین تاثیر مربوط به بعد اشتراک و
توزیع دانش از ابعاد مدیریت دانش میباشد.
Machine summary:
دانپورت و پروساک 1 (1998) چنین بیان میدارند که قابلیت تولیدی یک سازمان بستگی به آن چیزی دارد که آنها میدانند و دانشی که در قالب برنامههای روزمره و ساختار تولید گنجانده شده است (لطفی منش، حسین، 139 > بنابراین، موفقیت به کارگیری شیوهها و تکنیکهای مدیریتی مانند مدیریت دانش، متضمن ایجاد پلی محکم و استوار بین این روشها و چابکسازی سازمانی و راه و رسم زندگی در هر جامعه و نظام از جمله مدیریت سازمانها است و باید با تکیه بر دانش برتر امکان اتخاذ تصمیمات معقولتر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند.
هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تغییر جایگاه هیجانات و احساسات در توانمندیهای انسانی دارد ( مختاری پور و دیگران، 138 > نتایج پژوهشها نشان میدهد که افراد با هوش هیجانی بالاتر دارای رهبری موثرتری هستند ( 4 m"/>m"/>، 2000)، احساس رضایت بیشتری از کار دارند، متعهد به سازمان و شغل خود میباشند( 5 i"/>i"/>، 2003 )، در نتیجه آنها تجربه موفق شغلی زیاد و امنیت شغلی 6 n"/>n"/>، 2003 ) و در نهایت بهره وری بیشتری کسب میکنند 7 s"/>s"/>، 2000 > همچنین سازمانهای امروزی با توجه به مسائلی همچون تغییرات سریع، آنی و غیر قابل پیشبینی، سفارشات خاص و سلیقهای مشتریان، کیفیت کامل، انتظار دریافت سطح بالای خدمات و.
با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع، پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه مدیریت دانش و هوش هیجانی با چابکسازی سازمانی در کارکنان دانشگاه شاهد شهر تهران میباشد.
(شکل 1) (رجوع شود به تصویر صفحه) Integration and low complexity Logrolling Management functions فرضه هاي تحقيق : فرضیه اصلی: بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با چابکسازی سازمانی در کارکنان دانشگاه شاهد تهران رابطه وجود دارد.