Abstract:
مکتب شیکاگو تأکید زیادی بر ارتباطات فردی و بین فردی دارد. در این مکتب، ارتباطات بین افراد اساس زندگی انسان میداند که در روابط فردی و جمعی نقش اصلی را بازی میکند. اصلیترین و مشهورترین نظریه این مکتب، نظریه کنش متقابل نمادین است. در این نظریه کنشگران برای رسیدن به درک و فهم مشترک فقط از طریق منطق، همکاری و به وسیله زبان و نمادها تلاش میکنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه ارتباطات علمی غیررسمی در مکتب شیکاگو با تأکید بر نظریه کنش متقابل نمادین بود. در کنش متقابل نمادین هر کنشگر دارای هدفی است که کنش او اغلب آنها شامل انتخاب ابزاری برای رسیدن به آن هدف است. بدین معنا که ابزار و هدف به طور تجربی و تحلیلی قابل تمیز از همدیگرند. ابزار و وسیلهای که در کنش متقابل نمادین از اهمیت بسزایی قرار دارد نمادها و زبان هستند که منجر به ارتباطات علمی غیررسمی در بین افراد در محیطی کاملاً منطقی و به دور از تعصبات کورکورانه میشود. با توجه به اینکه کنش در یک محیط اجتماعی و بخشی از ارتباطات اجتماعی رخ میدهد و ارتباطات علمی نیز زیر مجموعهای از ارتباطات اجتماعی است، می-توان آن را یکی از محورهای اساسی نهاد اجتماعی محسوب کرد که نقش مهمی در رشد و توسعه علوم دارد. در مکتب شیکاگو ارتباطات علمی به عنوان بخشی از ارتباطات انسانی محسوب میشود، زیرا زندگی اجتماعی در جامعه علمی انواع ارتباطات و تعاملات اجتماعی میان افراد کنش را در خود دارد.
The Chicago School places a strong emphasis on personal and interpersonal communication. In this school, communication between individuals knows the basis of human life, which plays a central role in individual and collective relationships. The main and most famous theory of this school is the theory of symbolic interactionism. In this theory, actors strive for common understanding only through logic, cooperation, and through language and symbols. The purpose of the present study was to investigate the status of informal scientific communication in the Chicago school with emphasis on symbolic interaction theory. Symbolic interaction in each actor has a purpose that often involves choosing a tool to achieve that goal. That is, the tools and the goal are empirically and analytically distinct. Symbolical tools and devices of paramount importance are symbols and languages that lead to informal scientific communication between individuals in a perfectly logical environment, free from blind prejudice. Given that action takes place in a social setting and part of social communication and that scientific communication is also a subset of social communication, it can be one of the essential axes of the social institution that plays an important role in the development of science. has it. In the Chicago school, scientific communication is regarded as part of human communication because social life in the scientific community involves all kinds of communication and social interaction between individuals.
Machine summary:
واکاوی مفهوم ارتباطات علمی در مکتب شیکاگو با تأکید بر کنش متقابل نمادین 1 فرشاد پرهام نیا بازیابی دانش و نظام های معنایی سال هفتم ، شماره ٢٦، بهار ١٤٠٠، ص ١٤٣ تا ١٦٣ نوع مقاله : مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ٩٩/٠٧/١١ تاریخ پذیرش : ٩٩/١١/٢٤ چکیده مکتب شیکاگو تأکید زیادی بر ارتباطات فردی و بین فردی دارد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه ارتباطات علمی غیررسمی در مکتب شیکاگو با تأکید بر نظریه کنش متقابل نمادین بود.
ابزار و وسیله ای که در کنش متقابل نمادین از اهمیت بسزایی قرار دارد نمادها و زبان هستند که منجر به ارتباطات علمی غیررسمی در بین افراد در محیطی کاملاً منطقی و به دور از تعصبات کورکورانه میشود.
این نظریه یکی از شناخته ترین ایده ها به خصوص در نقطه نظر جورج هربرت مید٣و هربرت بلومر٤ است که در آن کنش گران برای رسیدن به درک و فهم مشترک فقط از طریق منطق ، همکاری و به وسیله زبان و نمادها تلاش میکنند.
زکی)١٣٨٥( بیان میکند از آن جایی که ارتباط علمی زیر مجموعه ای از ارتباطات اجتماعی و فرایندی است که به موجب آن پیام های علمی از منابع اطلاعاتی به گیرنده انتقال مییابد و این الزام ارتباط با دیگران ایجاب میکند که دانشمندان آزادانه و به طور ارادی، نتایج پژوهش شان را به دیگران انتقال و متقابلاً از دستاوردهای دیگران استفاده نمایند٣.
کنش متقابل نمادین نظریه ای است که بر اهمیت ارتباطات نمادین یعنی ژست ها، نمادها و زبان که در رشد فرد،گروه و جامعه تأکید دارد که این امر موجب برقراری ارتباط در بین انسان ها میشود.