Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینهی پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد پنج رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخته است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی است، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفته است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چکلیست است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای مقایسهی میانگینها استفاده شده است. یافتهها: بیانگر آن است، در خصوص ساختار در رشته، رشتهی مشاوره بالاترین درصد و رشتهی علوم سیاسی پایینترین درصد را از نظر رعایت ساختار به خود اختصاص دادهاند. در بُعد محتوا بر حسب رشته، رشتهی علوم اجتماعی بالاترین درصد و رشتهی روانشناسی پایینترین نمره را کسب کردهاند. در ساختار بر حسب سال، هر اندازه پیشینههای پژوهش به سال 98 نزدیکتر شدهاند، عملکرد بهتری داشتهاند، در محتوا نیز برحسب سال، هر چه به سال 98 نزدیک شده است، عملکرد ضعیفتری داشتهاند، این بدان معناست که پیشینههای پژوهش در سالهای 93 و 94 عملکرد بهتری داشتهاند. همچنین یافتهها بیانگر جایگاه دوم رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در بین سایر رشتهها است. در این رشته از لحاظ ساختار بر حسب سال، سال 95 و از لحاظ محتوا نیز بر حسب سال ، سال 93 در بین دیگر سالها وضعیت بهتری داشته است. نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، پیشینههای پژوهش از لحاظ ساختار در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند، اما از لحاظ محتوا ضعیف، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.
Purpose: The present study analyzes the research literature review section the five master's theses in the fields of information science and Knowledge, social sciences, psychology, political science and counseling in years 2013 to 2018 of the Faculty of Social Sciences And has provided training at Razi University. Methodology: This research is a method quantitative content a applied type, 140 dissertation titles have been reviewed. The tool used in this research, is a checklist. Mean data comparison tests were used to analyze the data. Findings: The findings indicate that, regarding structure in the field, the field of consulting has the highest percentage and the field of political science has the lowest percentage in terms of structure. In terms of content by string, The field of social sciences has the highest percentage and the field of psychology has the lowest score. In structure by year, as research literature reviews get closer to 2018, have performed better, and in content also by year, as we approach the year 2018, performed worse, This means that research literature reviews performed better in 2013 and 2014.The findings also indicate the second place of the field information science and Knowledge among other fields. In this field, in terms structure in terms of year, 2015, and in terms of content, in terms year, 2013 had a better situation among other years. Result: The results indicate that according to considered criteria, the literature reviews are relatively well structured, but weak in content, and they do not have desired quality.
Machine summary:
این پژوهش در تلاش است ، پیشینه های پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته های مشاوره ، روان شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده ی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی را براساس اصول معیارهای ساختاری و محتوایی مورد ارزیابی قرار دهد.
این پژوهش درصدد پاسخ به سؤالات زیر ارائه شده است : ١- وضعیت اصول و معیارهای ساختاری در پیشینه ی پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده ی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی چگونه است ؟ ٢- وضعیت اصول و معیارهای محتوایی در پیشینه ی پایان نامه های کارشناسی ارشد علوم اجتماعی چگونه است ؟ ٣- آیا رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی با توجه به تأکیدی که بر دانش مدون دارد، توانسته است در مقایسه با رشته های دیگر در زمینه ی تدوین پیشینه های باکیفیت موفق عمل کند؟ مرور پیشینه ها پیشینه ی در ایران و جهان تاکنون با دیدگاه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است بیشتر پژوهش های که در این زمینه صورت گرفته ، به ارائه رهنمودهایی کلی پرداخته اند، و به صورت جزئی وارد بررسی پیشینه های پژوهش نشده اند؛ از این رو پرداختن به صورت جزئی به پیشینه های پژوهش میتواند کاستیهای سایر پژوهش ها را در این موضوع تا حدودی برطرف کند.
در این پژوهش ١٠ عنوان پایان نامه را براساس ١٠ معیار از پیش طراحی شده مورد بررسی قرار داده است و برای تجزیه و تحلیل آن از آزمون تی و برای انتخاب پایان نامه ها از نمونه گیری تصادفی استفاده کرده است .
Nariza, Sutapa & Salam 2.