Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته، جنسیت، سن و همچنین رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بین المللی و نهایتا تاثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش کمی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان به تعداد 2432 نفر است. نمونه گیری از نوع تصادفی طبقهای بود که حجم آن با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد شد که نهایتا 302 نفر پاسخگو بودند. یافتهها: میزان مهارت دانشجویان در حد متوسط و در رشتههای مختلف متفاوت بود. اما جنسیت و سن بر میزان آن تاثیری نداشت. همچنین میزان این مهارت با تعداد مقالات منتشره در مجلات داخلی و بین المللی همبستگی مثبتی داشت و شرکت در کارگاههای آموزشی مرتبط موجب افزایش میانگین امتیاز آن بود. ارزش: از آنجا که مهارت دانشجویان در حد متوسط بود، این پژوهش میتواند آغازگر پژوهشی باشد که مشابه سواد اطلاعاتی، چارچوبی را تحت عنوان سواد نشر در مجلات علمی ایجاد نماید تا پژوهشگران مبتدی از آن بهره مند گردند. نتیجه: نتایج پژوهش بیانگر اکتسابی بودن این مهارت، ضرورت طرح ریزی دورههای آموزشی مرتبط تاثیر نقش نویسنده در افزایش این مهارت، ضرورت اصلاح و توجه به آیین نامهها و ضوابط پذیرش دانشجو و اهمیت برگزاری کارگاههای آموزشی مرتبط از جانب دانشگاهها بود.
this study seeks to determine the level of knowledge and skills of PhD students in publishing their resources in scholarly journals and assess the relationship between publishing skills in journals and variables of field, gender, age and also its relationship with the number of articles published in national and international journals. Finally, the impact of participating in related workshops is on the level of this skill. Methodology: is an applied type with a quantitative and survey method. The statistical population includes all PhD students at the University of Isfahan in the number of 2432 people. The sampling was stratified random, the volume of which was estimated to be 332 using Krejcie and Morgan table, The skills rate of students was moderate and varied in different fields. But gender and age had no effect on its rate. The level of literacy was also positively correlated with the number of articles published in internal and international journals, and participation in related workshop increased its average score. Value: Since the students' skills were moderate, this research could be the beginning of a study that, like information literacy, creates a framework called publishing literacy in scholarly journals for novice researchers to benefit from. The results indicated the acquisition of this skill, the need to plan related training courses, the impact of the author's role in increasing this skill, the need to modify and pay attention to regulations and criteria for student admission, and the importance of holding related training workshops by universities.
Machine summary:
بررسی مهارت های نشر در مجلات علمی در دانشجویان دکتری 1 دانشگاه اصفهان رضا دهخدایی٢، علی منصوری *، محمد امین عرفان منش ٤ 3 بازیابی دانش و نظام های معنایی سال هفتم ، شماره ٢٦، بهار ١٤٠٠، ص ١١٩ تا ١٤٢ نوع مقاله : مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ٩٩/٠٥/٢٩ تاریخ پذیرش : ٩٩/١٠/٢٦ چکیده هدف : پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته ، جنسیت ، سن و همچنین رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بین المللی و در نهایت تأثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت است .
میزان مهارت یا سواد نشر در مجلات علمی در دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان چقدر است ؟ برای پاسخ به این سوال میانگین گویه های اصلی پرسشنامه محاسبه شد و سپس میانگین کل پرسشنامه به دست آمد که در جدول ٢ مشخص است .
بحث و نتیجه گیری نتایج آزمون های انجام گرفته درخصوص سؤال اول نشان داد که میزان سواد دانشجویان در مورد فرآیند نشر در مجلات علمی در حد متوسط بود، از این رو چنین برداشت میشود که نیاز به آگاهی بخشی و آموزش در این خصوص برای دانشجویان وجود دارد.
Growth of Predatory Open Access Journals: Implication for Quality Assurance in Library and Information Science Research in Nigeria.