Abstract:
این پژوهش با هدف ارائه مدل سرمایه معنوی در سازمانهای مردمنهاد شهر تهران انجام پذیرفت. انتخاب روش از سنت پژوهشهای کیفی بوده است و از روش دادهبنیاد استراوس و کوربین (1998) استفاده شده است. جامعه پژوهش متخصصین حوزه سلامت در سازمانهای مردمنهاد بودند که جهت روش نمونهگیری در طرح کیفی حاضر از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. نمونهگیری از خبرگان در این مطالعه تا زمانی که روند اکتشاف و تجزیهوتحلیل به نقطه اشباع نظری در تعداد 27 نفر به اشباع رسید، ادامه داشت. نتایج تحقیق نشان داد که عناصر مدل سرمایه معنوی در سازمانهای مردمنهاد شامل مقولات عوامل سازمانی، عوامل گروهی، ارزش محوری، فرهنگ جامعه، محیط خانواده، محیط مذهبی، محیط اجتماعی، فرهنگ کار، پایداری سازمانی، رضایت شغلی، بازخورد رسانه، افزایش بهرهوری، کارآیی کارکنان، تعهد سازمانی و آرامش خاطر میشود. براساس کدگذاری انتخابی و الگوی سرمایه معنوی در سازمانهای مردمنهاد عوامل سازمانی و عوامل گروهی بهعنوان شرایط علی ازطریق ارزش محوری بهعنوان پدیده محوری و با درنظرگرفتن فرهنگ جامعه، محیط خانواده، محیط مذهبی و محیط اجتماعی بهعنوان بستر پدیده ازطریق فرهنگ کار بهعنوان راهبرد منجر به پیامدهای پایداری سازمانی، رضایت شغلی، بازخورد رسانه، افزایش بهرهوری، کارآیی کارکنان، تعهد سازمانی و آرامش خاطر میشود.
This research is intended to present the model of spiritual capital in non-governmental organizations in Tehran. It has followed qualitative research method, and has used Strauss and Corbin (1998) method for data collection. The population included health professionals in non-governmental organizations for whose sampling a purposeful method was used for the present qualitative design. Selection of the sample members from the experts was conducted through theoretical saturation method in the processes of exploration and analysis including 27 experts. The results revealed that the components of the spiritual capital model in non-governmental organizations include organizational factors, group factors, value-orientation, culture of the society, family atmosphere, religious environment, social environment, work culture, organizational sustainability, job satisfaction, media feedback, productivity increase, employees efficiency, organizational commitment and mental peace. On the basis of the selective coding and the model of spiritual capital in non-governmental organizations, organizational and group factors were considered as causal conditions of values by way of a central phenomenon. In view of the culture of society, family atmosphere, religious environment and social environment, as a foundation of the phenomenon through work culture as a strategy, lead to organizational sustainability, job satisfaction, media feedback, increased productivity, employee efficiency, organizational commitment and mental peace.
Machine summary:
نتايج تحقيق نشان داد که عناصر مدل سرمايه معنوي در سازمانهاي مردمنهاد شامل مقولت عوامل سازماني، عوامل گروهي، ارزش محوري، فرهنگ جامعه، محيط خانواده، محيط مذهبي، محيط اجتماعي، فرهنگ کار، پايداري سازماني، رضايت شغلي، بازخورد رسانه، افزايش بهرهوري، کارآيي کارکنان، تعهد سازماني و آرامش خاطر ميشود.
براساس کدگذاري انتخابي و الگوي سرمايه معنوي در سازمانهاي مردمنهاد عوامل سازماني و عوامل گروهي بهعنوان شرايط علي ازطريق ارزش محوري بهعنوان پديده محوري و با درنظرگرفتن فرهنگ جامعه، محيط خانواده، محيط مذهبي و محيط اجتماعي بهعنوان بستر پديده ازطريق فرهنگ کار بهعنوان راهبرد منجر به پيامدهاي پايداري سازماني، رضايت شغلي، بازخورد رسانه، افزايش بهرهوري، کارآيي کارکنان، تعهد سازماني و آرامش خاطر ميشود.
يکي از مصاحبهشوندهها درمورد ارزشمحوري اينگونه اظهارنظر کرده است: »وجود فرهنگ مناسب سازماني و ساختارها و قوانين و چهارچوبهاي مشخص به کارکنان ياري ميرساند، معنويت و سرمايه معنوي خود را افزايش دهند« (مصاحبه شماره ٠) کنشها و راهبردها: کنشها و راهبردها بيانگر رفتارها، فعاليتها و تعاملت هدفداري هستند که در پاسخ به مقوله محوري و تحت تأثير شرايط مداخلهگر، اتخاذ ميشوند.
در پاسخدهي به سؤال اول جهت شناسايي مؤلفههاي سرمايه معنوي در سازمانهاي مردمنهاد شهر تهران نتايج پژوهش نشان داد که عناصر مدل شامل مقولت عوامل سازماني، عوامل گروهي، ارزش محوري، فرهنگ جامعه، محيط خانواده، محيط مذهبي، محيط اجتماعي، فرهنگ کار، پايداري سازماني، رضايت شغلي، بازخورد رسانه، افزايش بهرهوري، کارآيي کارکنان، تعهد سازماني و آرامش خاطر ميشود.
نتايج نشان داد که ارتقاي فرهنگ کار يکي از راهبردهاي افزايش سرمايه معنوي در سازمانهاي مردمنهاد است.