Abstract:
هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای توسعة مدل بومی مدیریت الکترونیک منابع انسانی میباشد. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریة دادهبنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 16 نفر از اساتید برجستةه حوزة مدیریت متخصص در حوزة مدیریت الکترونیک منابع انسانی است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند از نوع معیاری و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عامل رشدگرایی(خدمات نوین، ارتقاء، آمادگی برای آینده،) و تحول (ایجاد، همسویی، هماهنگی) به عنوان پیامدها و شبکه محور (شبکهسازی فردی، شبکهسازی سازمانی، به روزرسانی، کاربست فناوری) و باز آفرینی (کاربرد، ارتباط، اتوماسیون) به عنوان راهبردها و بافتسازمانی (ویژگی سازمان، جذب و تأمین منابع انسانی، حمایت و تعهد) و بافت فراسازمانی (محیط-داخلی سازمان، محیطملی، شبکههای نوین ارتباطی) به عنوان مقوله محوری شناسایی شدند.
The aim of this study is to identify the developmental indicators of the indigenous model of e-human resource management. This research has a qualitative approach and the method of fundamental data theory has been used as a research method. The data collection method is the study of theoretical foundations and in-depth and open interviews with 16 prominent professors in the field of specialized management in the field of electronic human resource management. The sampling method continued purposefully by standard and to the extent of theoretical saturation. The validity of this study was evaluated and confirmed by the interviewees and then the expert professors. To analyze the data, continuous comparison method has been used during three stages of open, central and selective coding. The results showed that growth factor (new services, promotion, preparation for the future) and transformation (creation, alignment, coordination) as consequences and network-oriented (individual networking, organizational networking, updating, technology application) And regeneration (application, communication, automation) as organizational strategies and contexts (organizational characteristics, attracting and providing human resources, support and commitment) and extra-organizational contexts (internal organization environment, national environment, new communication networks) as the central category Were identified