Abstract:
جهانیسازی، افزایش مقررات سازمانهای دولتی و غیردولتی و فشار و درخواست مشتریان در خصوص رعایت مسائل زیستمحیطی باعث شده است سازمانها به بررسی اقدمات لازم جهت بهکارگیری مدیریت زنجیرهی تامین سبز، به منظور بهبود عملکرد زیستمحیطی و اقتصادی بپردازند. مدیریت زنجیرهی تامین سبز، یکپارچهکنندهی مدیریت زنجیرهی تامین با الزامات زیستمحیطی در تمام مراحل طراحی محصول، انتخاب و تامین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرایندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و بالاخره پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهرهوری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیرهی تامین است. در این مقاله به شناسایی مقتضیات (محرکها، موانع، اقدامات و نتایج) لازم جهت دستیابی به مدیریت زنجیرهی تامین سبز در صنعت خودروسازی ایران پرداخته شده است. سپس اقدامات لازم جهت دستیابی به مدیریت زنجیرهی تامین سبز، استخراج شد و این اقدامات برای نهایی شدن از طریق پرسشنامه به نظرسنجی خبرگان گذارده و در نهایت اقدامات اجرایی به کمک روشTOPSIS فازی اولویتبندی شد.
Today, environmental issues such as ozone depletion, air and water pollution, global warming, jungles demolition, acid rains, etc. are among the most serious threats to human beings lives. In the field of business and management, the role of organizations in society has changed and they have become more responsible to minimize their effects on the environment. Green supply chain management integrates supply chain management with environmental management system in all stages. This paper aims to describe some aspects of green supply chain management including sustainable and green supply chain management and GSCM drivers, practices and performance within Iranian automobile industry. We conducted a survey to collect data from automobile enterprises in Iran. Data from the GSCM practices in Iranian automobile industry are ranked using fuzzy TOPSIS decision making method.
Machine summary:
مقتضيات تحقق مديريت زنجيره ي تأمين سبز درصنعت خودروسازي ايران * لعيا الفت علي خاتمي فيروزآبادي ** روح الله خداوردي *** چکيده جهاني سازي ، افزايش مقررات سازمان هاي دولتي و غيردولتي و فشار و درخواست مشتريان در خصوص رعايت مسائل زيست محيطي باعث شده است سازمان ها به بررسي اقدمات لازم جهت به کارگيري مديريت زنجيره ي تأمين سبز، به منظور بهبود عملکرد زيست محيطي و اقتصادي بپردازند.
در اين مقاله به شناسايي مقتضيات (محرک ها١، موانع ٢، اقدامات ٣ و نتايج ٤) لازم جهت دستيابي به مديريت زنجيره ي تأمين سبز در صنعت خودروسازي ايران پرداخته شده است .
مديريت زنجيره ي تأمين سبز به دليل چالش هاي اقتصادي ، اجتماعي و زيست محيطي که در دهه ي اخير سازمان ها را تهديد مي نمود، رويکرد مشتري گرايي و تمرکز بر خواسته هاي آن و طراحي راهبرد سازمان بر اين اساس (ايجاد رضايت در مشتريان ) قابليت خود را براي ايجاد مزيت رقابتي در سازمان ها از دست داده است .
در اين تحقيق از روش کتابخانه اي (کتاب ، مقالات و متون اينترنتي ) براي شناسايي مقتضيات (ويژگي ها، موانع و اقدامات ) لازم جهت دستيابي به مديريت زنجيره ي تأمين سبز استفاده شده است .
در اين مقاله جهت اولويت بندي و تعيين ميزان اهميت مهم ترين اقدامات اجرايي دستيابي به مديريت زنجيره ي تأمين سبز، استفاده از مدل هاي تصميم گيري MADM ضروري به نظر مي رسد.