Abstract:
چکیده ظهور تجارت الکترونیکی در دنیای مدرن، بهعنوان وسیلهای ضروری برای کسبوکار، بیشترین تأثیر را در انجام فعالیتهای سازمانها و تعامل با مشتریانشان داشته است لذا EC بهعنوان فرصتی بزرگ، بهمنظور ایجاد ارزشافزوده برای تمامی ذینفعان، موردتوجه دنیای کسبوکار قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور آگاهی بیشتر از منافع بالقوه تجارت الکترونیکی برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان انجام شده است. ضمن مرور ادبیات و مطالعه اکتشافی، ابتدا منافع دوازدهگانه EC برای تولیدکننده/ عرضهکننده مورد شناسایی قرار گرفت و سپس پیمایشی بهمنظور آگاهی از تأثیر EC در شکلگیری منافع تولیدکننده/ عرضهکننده و اولویتبندی آنها، در میان تمامی 35 کارمند یک سازمان خدمات کامپیوتری ، صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد EC بر همه منافع دوازدهگانه تأثیر معنیدار داشته و در شکلگیری آنها مؤثر بوده است. اولویت این منافع برای تولیدکننده/ عرضهکننده در 8 ردیف جای گرفت که عبارت است از «مزیت رقابتی»، «دسترسی به بازار وسیع، دستیابی به بازار فروش 24 ساعته، کاهش مدارک کاغذی، صرفهجویی در زمان»، «عرضه محصولات الکترونیکی و کاهش هزینهها»، «کاهش مسافرتها»، «تعامل مستقیم با مشتری»، «رضایت مشتری»، «کاهش کارکنان»، «مدیریت موجودی».
The emergence of electronic commerce(EC) in today world has changed the way of doing business for all stakeholders. In fact, in modern world, the advent of electronic commerce (EC) has had an enduring effects on business. Given the increasing importance of EC in the business environment, this research was aimed to answer this question: What are the EC benefits for both producers and suppliers. To achieve this objective, the author used a content analysis method by reviewing the EC literature titled in organization and management journals. The application of frequency approach showed that the EC has twelve benefits for producer / supplier. Then a questionnaire was distributed among all thirty five staff of a computer service firm. The finding show that eight out of twelve benefits that are: "competitive advantage", “access to a vast market” ,”access to day and night marketing”, “lessening red tape”,” reducing spent time”,” reducing cost”,” lessening unnecessary trips” and ” direct interaction with customer” are most advantages respectively.
Machine summary:
ادبيات تحقيق به منظور تعيين منافع EC براي توليدکننـده / عرضـه کننـده ، ادبيـات EC در عرصـه سازمان بر محـور سـؤال تحقيـق ، موردمطالعـه و بررسـي قـرار گرفـت و يافتـه هـاي نامنسجم و پراکنده اي که در مورد منافع EC براي توليدکننده / عرضه کننـده وجـود داشت ، جمع آوري و باهم ترکيب و تلفيق شدند که در نتيجه آن ، مشخص شـد، EC منافع دوازده گانـه اي بـه شـرح زيـر بـراي توليدکننـده / عرضـه کننـده در پـي دارد: «دسترسي به بازار وسيع »، «دستيابي به بازار فروش ٢٤ سـاعته »، «کـاهش مـدارک کاغذي »، «مديريت موجودي »، «کاهش مسافرت ها»، «تعامل مستقيم بـا مشـتري »، «عرضـه محصـولات الکترونيکـي »، «کـاهش کارکنـان »، «صـرفه جـويي در زمـان »، «کاهش هزينه ها»، «رضايت مشتري » و «مزيت رقابتي ».
براي مثال ، استفاده از خدمات نيمـه خودکـار ATM، نسبت به خدماتي که عمدتاً متکي بر منـابع انسـاني اسـت ، نيـاز بـه نيـروي انساني کمتري دارد (١٩٨٣ ,Lovelock (١٩٩٥ ,Nie &Kellog ;١٩٧٨ ,Chase کـه اين خود نه تنها انجام کار را سرعت بخشيده بلکه موجب کاهش هزينـه هـا خصوصـاً هزينه هاي نيروي انساني مي شود.
H١:EC در شکل گيري و اثرگذاري بر منافع دوازده گانه (دسترسي بـه بـازار وسـيع ، دستيابي به بازار فروش ٢٤ ساعته ، کاهش مـدارک کاغـذي ، کـاهش موجـودي ، کاهش مسافرت ها، تعامل مستقيم بـا مشـتري ، عرضـه محصـولات الکترونيکـي ، کاهش کارکنان ، صرفه جويي در زمان ، کاهش هزينه ها، رضايت مشتري و مزيـت رقابتي )، مؤثر است .