Abstract:
هدف این پژوهش، ارائه یک رویکرد جامع بهمنظور انتخاب شاخصهای عملکرد در زنجیره های تامین خدمات و ارائه روشی جهت تعیین عملکرد زنجیره های تامین خدمات دو سویه یک سطحی در سه بیمارستان میباشد. به منظور دستیابی به هدف شاخصهای ارزیابی عملکرد فرایندهای زنجیره تامین خدمات شناسایی و دستهبندی شده است و بر اساس میزان برخورداری آنها از ویژگیهای SMART توسط تکنیک الکتره 1 انتخاب شدهاند. سرانجام شاخصها از جهت ورودی یا خروجی بودن دستهبندی شدهاند. رویکرد پیشنهادی در زنجیره های تامین خدمات دو سویه یک سطحی در سه بیمارستان دولتی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که بیمارستان A در زمینه شاخصهای ورودی و بیمارستان C در زمینه شاخصهای خروجی از عملکرد مناسبی برخوردار نمیباشند و بیمارستان B در هر دو زمینه شاخصهای ورودی و خروجی از عملکرد مناسبی برخوردار میباشد. از این رو وضعیت عملکرد برای بیمارستان A تمرکز برای بهبود، بیمارستان B بهینه و بیمارستان C اتلاف منابع میباشد.
The aim of this study is to propose an integrated approach for selecting performance indicators in Service Supply chains (SSCs) and to offer a method for determining the performance of single level bidirectional services supply chains in three hospitals. For this purpose, the performance indicators of SSC processes have been studied and selected based on SMART features using ELECTRE I. Final indicators have been classified in terms of inputs and outputs. The proposed approach has been examined in single level bidirectional SSCs of three public hospitals. Findings indicate that the chain loops in terms of output indicators have a good performance but in terms of input indicators have a weak performance. In addition, hospital A regarding input indicator and hospital C regarding output indicator do not have appropriate performance, and hospital B regarding both input and output indicators has appropriate performance. Thus, the main concern of hospital A is to focus on improvement; of hospital B is to focus on optimization; and of hospital C is to focus on waste of resources.
Machine summary:
همچنين ، اکثر شرکت هاي خدماتي متوجه شده انـد کـه بـه منظـور تکامل زنجيره تامين خدمات کارآمد و موثر، مـديريت زنجيـره تـامين خـدمات بايسـتي عملکرد خود را ارزيابي نمايد (دانگ و همکاران ، ٢٠١٢).
به همين علت ، هدف اين پژوهش ، ارائه چارچوبي جامع و اسـتاندارد بـه منظـور انتخـاب شاخص هاي ارزيابي عملکرد در SSC و ارائه رويکردي جديد جهت بررسي نحوه عملکـرد يک زنجيره تامين خدمات دو سويه يـک سـطحي در سـه بيمارسـتان مـيباشـد.
لازم به ذکر است که اين پژوهش نشان دهنده پيچيدگي بيشتر زنجيره تامين خـدمات نسـبت بـه زنجيـره تـامين توليد ميباشد، بعلاوه SSCM يک رويکرد سيستمي مشابه است که بخصوص براي ارائه خدمات سيار مناسب ميباشد و بطور کلي، SSCM مزاياي قابل توجهي بـراي سـازمان - هاي خدماتي به همراه دارد.
رتبه بندي حلقه هاي زنجيره تامين خدمات (بيمارستان C) )به تصویرصفحه رجوع شود) اولويت بندي حلقه هاي زنجيره ها بر اساس شاخص هاي خروجي در اين قسمت ، ماتريس تصميم گيري و اوزان فازي و بعـلاوه جـدول نهـايي کـه شـامل شاخص نزديکي نسبي و رتبه بندي گزينه هاست ، براي شاخص هاي خروجـي مـرتبط بـا هر زنجيره در جداول ٩الي ١٤ ارائه شده است .
Measuring service supply chain management processes: The application of the Q-Sort technique.
A framework for measuring the performance of service supply chain management.
Supply Chain Management:An International Journal, 16(5), 346-361.