Abstract:
نهادها و سازمانها برای پاسخگویی به نیازهای محیط، باید این نیازها را به درستی شناسایی کنند. نهاد آموزش عالی نیز برای اینکه بتواند دانشجویانی توانمند تربیت کند، باید نیاز آنها را به درستی شناسایی کرده و استراتژیهای آموزشی را در جهت تأمین این نیازها تغییر دهد. تأمین نیازهای مخاطبین یک دوره آموزشی به اثربخشی آن دوره کمک میکند. این پژوهش که به منظور شناسایی نیاز مخاطبین دوره مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته است، یک مطالعه کیفی است و جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها با کمک تکنیک استخراج استعارهای زالتمن1 انجام گرفته است. لزوم وجود روشی برای آگاهی از نیازها و بینشهای عمیق مخاطبین یک دوره آموزشی فرصتی را برای انجام این پژوهش ایجاد کرد تا با آزمودن کاربرد این تکنیک، گامی مؤثر در جهت توسعه روش برای طراحی هدفمند دورههای آموزشی برداشته شود. جامعه این پژوهش متشکل از دانشجویان رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران است که از طریق نمونهگیری هدفمند، در دو مرحله نمونة هفت و پنچ نفره تهیه شد. نمونة اول شامل هفت دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بود که با آنان مصاحبههای عمیقی انجام شد. پس از تحلیل دادهها، طبقهبندی مفاهیم استخراج شده از مصاحبهها در دو محور نتایج تحصیل در دانشگاه تهران و همچنین الزامات و نتایج تربیت نیروی متخصص در رشته مدیریت دولتی انجام گرفته است. پس از این، نمونة دوم، شامل پنج نفر از دانشجویان مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی، انتخاب شده و مفاهیم استخراج شده از مصاحبههای نمونة اول توسط این پنج نفر مورد بررسی قرار گرفته است.
By recognizing environment needs correctly, Institutions and organizations can be more responsive. Higher education institute for training capable students should recognize learner needs and change educational strategy in the way of responds to their needs. In this way, effectiveness will be improved. The goal of this study was to identify needs of master public administration students. The method of this study is qualitative and the data collection and data analyzing method is done by use of Zaltman Metaphor Elicitation Technic. Therefore, the present study has some implications for the awareness of needs and deep insight of learners. By examining the use of this technic, an effective improvement has been achieved in deliberate design of courses. We sample from MSc and PhD students who studies public administration in the University of Tehran in two phases. First sample include seven students that deep interview with them was conducted. concepts elicit from interviews’ transcript indicate the requirements and results of training a specialist in public administration and the result of training in university of Tehran. Then the second sample was taken from five PhD students and the elicited concept was investigated by them.
Machine summary:
از ميان پژوهش هايي کـه در حوزه آموزش مديريت دولتي انجام گرفته ميتوان به آن دسته پژوهش هايي اشـاره کـرد که به ضرورت بازنگري در محتواي دوره اشاره دارند، که از جملۀ آن ها پژوهشـي اسـت که به مرور توسعه برنامه هاي آموزشي دوره مديريت دولتي در مقطـع کارشناسـي ارشـد در ايالات متحده پرداخته است ، به عوامل محرک و تسهيل کننده تغييـر محتـوا و دروس اين دوره اشاره کرده و همچنين ميزاني که محتواي دروس ارائه شده در اين دوره ، فارغ - التحصيلان اين رشته را براي نيازهاي بازار کار مرتبط در سطح مديريتي آماده مي کند را مورد ارزيابي قرار داده و پيشنهاداتي براي بازبيني و بهبود طراحي ايـن دوره ارائـه کـرده است که عبارتند از: توجه بيشتر طراحان ايـن دوره بـه مهـارت هـاي بـين فـردي، درون سازماني و بين سازماني؛ تمرکز بيشتر بر ايجاد مهارت هايي همچون مذاکره و تيم سـازي و همچنين دانش استفاده از نرم افزارهـاي تحليـل بـراي حـل مشـکلات دنيـاي واقعـي ؛ گنجاندن سرفصل هايي ماننـد دولـت الکترونيـک ، سيسـتم هـاي اطلاعـات جغرافيـايي و تکنولوژي اينترنت در برنامه هاي آموزشي و در نهايت ارتقا دانش تطبيقـي و بـين المللـي فراگيران (٢٠٠٧ ,Holzer and Lin).