Abstract:
فرهنگ سازمانی، شخصیت یک سازمان را میسازد. همانطورکه شناخت شخصیت یک فرد کمک شایانی در تحلیل رفتار وی دارد، شناخت فرهنگ سازمانی هم میتواند در هدایت، رهبری و انجام تغییر و تحولات سازمانی مؤثر واقع شود. به علاوه، تدوین فرهنگ مطلوب سازمانی کمک مؤثری در جهت توسعه و تعالی سازمان میکند. بر این اساس برای تدوین فرهنگ سازمانی مطلوب بانک ارزشآفرین، به شناسایی باورها، اعتقادات و ارزشهای مورد تأکید مدیران و رهبران این بانک پرداخته شد. پس از بررسی پیشینه و مطالعه نمونه های فرهنگ سازمانی، پنج بُعد مقصد و مسیر، ساختار یا ساز وکارهای انجام کار، منابع انسانی، عوامل زمینهای محیطی و ارزشی به عنوان ابعاد اصلی چارچوب نظری پژوهش در نظر گرفته شدند. به عبارت دیگر، از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران سازمان، مؤلفههای مربوط به ابعاد پنجگانه فرهنگ سازمانی و شاخصهای معرف آنها شناسایی شدند. با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالیِ قضاوتی و گلولهبرفی، مصاحبهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش کیفی تحلیل تم و نرم افزار QSR Nvivo تحلیل شد. در نتیجه تحلیل دادهها 23 تم فرعی و 124 مفهوم در رابطه با پنج تم اصلی فرهنگ سازمانی مطلوب بانک شناسایی شد.
Organizational culture creates the personality of an organization. As recognizing a person's character helps us in analyzing his behavior, understanding organizational culture could be effective in guiding, leading and organizational changes. In addition, moving to the desired organizational culture is a key to organizational excellence and development. Accordingly, in order to explain the desirable organizational culture of Day bank, emphasized beliefs and values of bank’s leaders were identified. After studying the literature and organizational culture models, five components of destination and route, structure and working mechanisms, human resources, environmental and ethical factors were considered as the main components of the research theoretical framework. In other words, elements and indicators of the multiple dimensions of desired organizational culture were identified through semi-structured interviews with managers. Using convenient judgmental and snowball sampling, interviews were continued to the level of theoretical saturation. Data extracted from the interviews were analyzed using theme analysis qualitative method and Nvivo software. As a result of data analysis, 23 sub-themes and 124 concepts were identified according to the five main themes of the desired organizational culture of Day bank.
Machine summary:
بـا توجـه بـه اينکـه بانـک ارزش آفرين نهادي نوپا بوده که حدود چهار سال از عمر خود را گذرانده است ، بـه عبـارت ديگـر در دوران اوليه زندگي (طفوليت ) به سر مي برد و از طرفي تغيير و تحولات مديريتي در طـول چنـد سال گذشته ، تاحدودي عدم ثبات مـديريت را بـه دنبـال داشـته اسـت ، بـديهي اسـت کـه شـناخت ارزش هاي مورد تأکيد مديران ارشد بانک ، کمک اساسي در تعيين جهت گيري هاي حرکـت ايـن 1.
فرهنگ سازماني مجموعه اي از مفروضات اساسي اسـت کـه افـراد سـازمان در مواجهـه بـا مسائل ، براي انطباق با محيط و دستيابي به وحدت و انسجام داخلي ، ايجاد وکشف کـرده و توسـعه داده اند و ثابت شده است که سودمند و با ارزش هستند و در نتيجه به عنوان روش صـحيح ادراک ، تفکر و احساس به اعضاي جديد انتقال مي يابـد ( شـاين ، ١٣٨٣ : ٣).
در اين تحقيق تعريـف گـروه پـروژه از فرهنـگ سـازماني مجموعـه اي اسـت از اعتقـادات ، باورها، ارزش ها، هنجارهـا، الگوهـاي رفتـاري و نمادهـاي ملـي ، اسـلامي و انقلابـي مشـترکي کـه شکل دهنده افکار، نگرش ها، ادراکات وکنش هاي مديران و کارکنـان دسـتگاه هـاي نظـام اسـلامي بوده و موجب انسجام بخشي دروني و انطباق پذيري بيروني سازمان شده و منبعي انرژي بخش بـراي تحول ، پويايي و کارآمدي سازمان ها محسوب مي شود.
مفروضات اساسي بانک ارزش آفرين از بعد فرهنگ محيط محور چيست ؟ ابعاد اصـلي پـنج گانـه فرهنـگ سـازماني کـه مـدل مفهـومي پـژوهش را تشـکيل مـي دهنـد در شکل (١) نشان داده شده است .