Abstract:
جامعیت مدل پنج عاملی شخصیت هماره مورد تردید بوده است. اخیرا پژوهشهای واژگانی و آماری در زبانها و فرهنگهای مختلف نشان داده است که یک مدل شش عاملی میتواند به خوبی ساختار شخصیت را تبیین کند. این شش عامل در مدل هگزاکو گرد آمدهاند و عبارتند از صداقت- فروتنی، تهییجپذیری، برونگرایی، همسازی، وظیفهشناسی و تجربهپذیری. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان مدل شخصیتی هگزاکو، بهزیستی فاعلی و جهتگیری دینی بود. پژوهش حاضر همچنین به این پرسش پرداخته است که رابطه انواع دینداری با شاخصهای بهزیستی فاعلی (شامل شادی و رضایت از زندگی) تا چه اندازه متاثر از عاملهای شخصیت است. تعداد 224 دانشجوی داوطلب ایرانی و 222 دانشجوی داوطلب لهستانی پس از ارایه اطلاعات جمعیتشناختی، به پرسشنامه شخصیت هگزاکو-60 (HEXACO-60)، مقیاس تجدید نظر شده جهتگیری دینی (ROS-R)، مقیاس شادی فاعلی (SHS) و مقیاس رضایت از زندگی (SLS) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در هر دو بافت ایرانی و لهستانی، عاملهای صداقت- فروتنی، همسازی و وظیفهشناسی با دینداری درونی رابطه مثبت داشت. صداقت- فروتنی نیرومندترین عامل شخصیتی همبسته با دینداری بود. همچنین در هر دو بافت، برونگرایی نیرومندترین پیشبینی کننده شادی و رضایت از زندگی بود. نتایج همچنین نشان داد که رابطه دینداری با بهزیستی فاعلی مثبت، ضعیف و تا اندازهای ناشی از عاملهای شخصیت بود. . پژوهش حاضر، ضمن معرفی مدل هگزاکو از ساختار شخصیت، کارایی این مدل جدید را در پیشبینی تفاوتهای فردی در دو عرصه مهم از زندگی انسان یعنی دینداری و بهزیستی برجسته ساخت.
Comprehensiveness of the Five Factor/Big Five model of personality has always been under question. Recent lexical and statistical research in various languages and cultures has shown that the personality structure could be well explained by a six factor model. These six factors comprised the HEXACO model, and are Honesty-Humility, Emotionality, eXtraversion, Agreeableness, Conscientiousness, and Openness to Experience. The purpose of this study was to investigate the relations among the HEXACO model of personality, subjective well-being (SWB), and religious orientation. Also, the current research has addressed the question of how much religion’s relations to SWB indices (including happiness and life satisfaction) are due to personality factors. 224 Iranian and 222 Polish volunteer college students, after providing the demographics, completed the HEXACO Personality Inventory (HEXACO-60), Religious Orientation Scale-Revised (ROS-R), Subjective Happiness Scale (SHS), and Satisfaction with Life Scale (SLS). Results showed that, within both the Iranian and the Polish context, religiosity was associated positively with the Honesty-Humility, Agreeableness, and Conscientiousness factors. Honesty-Humility was the strongest personality correlate of religiosity. Also, within both contexts, eXtraversion was the strongest predictor of happiness and life satisfaction. Results also showed that the religiosity-SWB relation was positive, weak, and to some degree due to personality factors. This study introduced the HEXACO model of personality structure, as well as underlined the efficiency of this new model in predicting individual differences in two important areas of human life, religiosity and wellbeing.