Abstract:
هدف: پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی امید در ابعاد هدف، محتوا، روشآموزشی، ارزشیابی برای آموزش عالی ایران است. روش: روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی نظام مقولهای قیاسی بود. حوزه پژوهش دربرگیرندة منابع، مقالات و کتب چاپی و دیجیتالی مرتبط با امید است. روش نمونهگیری هدفمند بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از کدگذاری موضوعی استفاده شد. یافتهها: براساس کدگذاری موضوعی 66 کد اساسی و 18 کد نظری در امید بهدست آمد. جهت اعتبار سنجی مدل برنامه درسی سرمایه روانشناختی از 10 نفر از اساتید خبره حوزه برنامه درسی و روانشناسی تربیتی با بکارگیری ضریب توافقی لاوشه استفاده گردید که مولفههای دارای ضریت کمتر 62% یعنی 2 مولفه در امید حذف شد. اهداف برنامه درسی امید اهداف واقعبینانه، خود کنترلی، خودآگاهی، مهارت کنترل هیجانات، برانگیختگی مطلوب، محتوای برنامه درسی فراگیری خود نظم جویی و نحوة اداره خود، آموزش برنامهریزی و برانگیختگی، پرورش راههای خلاقانه جهت دستیابی به اهداف، رویکردهای آموزشی تجویزی راههای فکرکردن، روش تدریس، شیوه خودگردانی، حل مساله، روش حمایت آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی ارزیابی از تدوین و پیگیری اهداف، ارزیابی از اراده و پشتکار، امکان سنجش خلاقیت با ابزارهای مختلف بهدست آمده تحقیق حاضر بهعنوان یک مدل طراحی برنامة درسی سرمایه روانشناختی مبتنی بر امید برای برنامهریزان و اساتید آموزش عالی ایران این امکان را فراهم میکند که با شناخت و کاربرد عناصر برنامه درسی به توسعه سرمایه روانشناختی در دانشجویان پرداخت.
Purpose:The purpose of this study was to design a psychological capital curriculum consist of hope for Iranian higher education.
Method:The research methodology was qualitative content analysis of deductive category system. The research domain consisted of all sources, articles, and printed and digital books related to psychological capital and a purposive sampling method was used. Instruments were the researcher made notes and tables used to record items, elements, and components of the psychological capital. For validity, the views of the supervisors, counselors and experts in the field of curriculum and educational psychology were used. Data analysis was conducted through subject coding.
Findings: The findings were derived from 66 conceptual codes that were categorized into 11 components and according to hope. To validate the model of psychological capital curriculum, 11 experts from the field of curriculum and educational psychology contributed using Lawshe coefficient, with components below 62%, 2 components were deleted. Research results: the results showed that the identified targets for Hope included 5 components: realistic objectives, self-consciousness, self-control, emotion control skill, and optimal excitation ability. The obtained content in curriculum of psychological resources related to Hope included 4
components: developing innovative ways toachieve goals ,self-discipline learning how to manage your own,Training and planning and excitement ,Approaches to the continuous education of ways of thinking. The results also identified 4
components for teaching methods of Hope: educational support method, seif-reliance, problem solving methods. For evaluation of Hope, we identified 3 components: Evaluation of establish and pursue the goals, Ability to measure creativity with different tools., Assessment of power and perseverance. The results obtained in each of the dimensions of the psychological capital were divided into the curriculum elements including goals, content, method and evaluation as a final model. The present study, as a model for designing a curriculum for psychological capital for Iranian scholars and planners of higher edrucation, allows understanding and applying the elements of the curriculum to develop psychological capital in students.
Machine summary:
Associate Professor,Islamic Azad University of Roudehen, Roudehen, Iran; چکيده AbstraFt 3urpose:The purpose of this study was to design a هدف : پژوهش حاضر طراحي برنامه درسي اميد در ابعاد هدف ، psychological capital curriculum consist of hope for Iranianhigher education.
The obtained content in curriculum ofپشتکار، امکان سنجش خلاقيت با ابزارهاي مختلف به دست آمده ٤ psychological resources related to Hope includedتحقيق حاضر به عنوان يک مدل طراحي برنامۀ درسي سرمايه components: developing innovative ways toachieve goals ,self-discipline learning how to manage your own,Training and روانشناختي مبتني بر اميد براي برنامه ريزان و اساتيد آموزش عالي Approaches to the continuous,planning and excitement ايران اين امکان را فراهم ميکند که با شناخت و کاربرد عناصر برنامه ٤ education of ways of thinking.
نخستين گام براي ايجاد امکان تحقق اهداف ، انتخاب محتواي آموزشي مناسـب و مطلـوب اسـت چون هدف ها به وسيلۀ محتوا تأمين ميشوند، توجه به انتخاب و سـازماندهي محتـوا بـه عنـوان يـک عنصر مهم برنامه درسي تلقي شده است (٢٠١٣ ,Maleki).
از نظر اسنايدر اميد، به عنوان يک حالت انگيزشي مثبت و مبتني بـر يـک احسـاس تعـاملي ناشي از موفقيت ، تعريف شده است و داراي دو جزء ميباشد: ١- عامليت (انرژي معطوف به هـدف ) و ٢- مسير (برنامه ريزي براي دستيابي به هدف )، که اين دو جزء به ويژه در محيط کار امروزي بـر روي خودانگيزشي، استقلال و فعاليت هاي اقتضايي تأکيد دارد.