Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش تعدیلگر راهبردهای مقابلهای والدین با هیجانات منفی کودکان در رابطه علائم نارسایی توجه ، علائم بیش فعالی و مهارتهای اجتماعی کودکان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده که در آن تعداد 191کودک 7 تا 13 سال (دختر: 43 درصد، پسر: 56 درصد) و مادران آنان مشارکت داشتند. دادهها با استفاده از مقیاس درجهبندی کانرز والدین (CPRS-R:S) ، مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS)، و مقیاس راهبردهای مقابله با هیجانات منفی کودکان (CCNES) جمعآوری شد و با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که علائم نارسایی توجه، علائم بیش فعالی و راهبردهای حمایت گرانه مادران در مقابله با هیجانات منفی کودکان می توانند به طور معناداری، مهارتهای اجتماعی را در آنان پیشبینی کنند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد راهبردهای حمایت گرانه مادران در مقابله با هیجانات منفی کودکان رابطه بین علائم نارسایی توجه، علائم بیش فعالی و مهارتهای اجتماعی را تعدیل میکند. نتیجهگیری: بر اساس این نتایج استفاده بیشتر مادران از راهبردهای حمایتگرانه، ارتباط علائم نارسایی توجه، علائم بیشفعالی و مهارتهای اجتماعی کودکان را تحت تآثیر قرار میدهد. ملاحظات بالینی و کاربردی نتایج مذکور مورد بحث قرار گرفته است.
Aim: The purpose of this study was to investigate the moderating role of parental coping strategies with children's negative emotions in the association of ADHD symptoms and children's social skills. Method: The present study is a correlational study. Participants were 191 children 7 to 13 years old (female: 43 %, male: 56 %) and their parents. Parents completed the Conners’s Parents Rating Scale-Revised: short form (CPRS-R: S), social skills rating system (SSRS), and Coping with Children’s Negative Emotions Scale (CCNES). The SPSS software (version 26) was used for analyzing the data. Results: Regression analysis results showed that ADHD symptoms and parental coping strategies with children's negative emotions can predict social skills in children. Moderation analysis showed that parental supportive strategies moderates the relation of ADHD symptoms and social skills. Conclusion: Based on these findings using supportive strategies by parents have effect on the association of ADHD symptoms and social skills. The clinical and functional implications of the results have discussed.
Machine summary:
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که علائم نارسایی توجه ، علائم بیش فعالی و راهبردهای حمایت گرانه مادران در مقابله با هیجانات منفی کودکان می تواند به طور معناداری، مهارت های اجتماعی را در آنان پیش بینی کنند.
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد راهبردهای حمایت گرانه مادران در مقابله با هیجانات منفی کودکان رابطۀ بین علائم نارسایی توجه ، علائم بیش فعالی و مهارت های اجتماعی را تعدیل میکند.
بر اساس این نتایج استفادۀ بیشتر مادران از راهبردهای حمایت - گرانه ، ارتباط علائم نارسایی توجه ، علائم بیش فعالی و مهارت های اجتماعی کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد.
Solanto, Pope-Boyd, Tryon & Stepak 4 .
Parks, Cardy, Woynaroski, TSehl, & Stevenson 2 .
Seymour, Chronis-Tuscano, Iwamoto, Kurdziel, & MacPherson 2 .
Musser, Galloway-Long, Frick, & Nigg 3 .
Kawabata, Alink, Tseng, van Ijzendoorn, & Crick 4 .
Suveg, Shaffer, Morelen & Thomassin 6 .
MillerဨSlough, Dunsmore, Zeman, Sanders & Poon 8 .
Haack, Villodas, McBurnett, Hinshaw & Pfiffner 2 .
Pollak, Poni, Gershy, & Aran 3 .
Walther مطالعۀ نقش تعدیل گر راهبردهای مادران در مقابله با هیجانات منفی کودکان در رابطه بین علائم نارسایی توجه ، علائم بیش فعالی و مهارت های اجتماعی کودکان بود.
نتایج تحلیل رگرسیون پژوهش حاضر نشان داد علائم نارسایی توجه و بیش فعالی میتواند مهارت های اجتماعی را در کودکان پیش بینی کنند.
Attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms mediate the association between deficits in executive functioning and social impairment in children.
A systematic review of parenting in relation to the development of comorbidities and functional impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).