Abstract:
درک تعاملات پیچیده نهادی، نقش حیاتی در متناسبسازی شیوههای منابع انسانی با نیازهای جامعه و رسالت فرهنگی و اجتماعی آن دارد. دراینراستا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در آموزشوپرورش متناسب با سند تحولبنیادین در چهارچوب نظریه نهادگرایی جدید است. روش پژوهش ازنظر ماهیت دادهها بهصورت آمیخته و شامل تحلیل محتوا، پیمایش و نظام خبره فازی و ازنظر هدف کاربردی است. نمونهآماری در بخش پیمایش شامل219 نفر از مدیران ارشد، سیاستگذاران و صاحبنظران وزارت آموزشوپرورش و در روش الگوسازی ریاضی10 نفر از خبرگان سازمانی میباشد. برای تعیین اعتبار مقیاس از تحلیلعاملیتأییدی و برای اعتبار همگرا از محاسبه همبستگی و پرسشنامه تأییدشده توسط خبرگان استفاده میشود. تأیید ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای استخراجی مدل تحقیق، بیانگر آن است که برای متناسبسازی شیوههای منابع انسانی با اهداف سند تحول بنیادین، نیاز است به ترکیبات متفاوتی از مؤلفههای عقلانیت، بوم و همشکلی در پیکربندی هریک از ابعاد مدیریتمنابعانسانی آموزشوپرورش توجه شود. یافتن این ترکیبات بهینه میتواند پیادهسازی شیوههای منابع انسانی را درجهت کسب اهداف سندتحول بنیادین تسهیل نماید.
Understanding the complex institutional interactions plays a vital role in adapting human resource approaches to the needs of society and its cultural and social missions. Accordingly, this study is intended to design a model for human resource management in education in line with the document of fundamental transformation document in the framework of the new theory of institutionalism. This applied research follows mixed method including content analysis, survey, and Fuzzy Expert System. The statistical sample in the survey section includes 219 senior managers, policy makers and experts of the Ministry of Education. In mathematical modeling method, 10 organizational experts are selected as the sample. To confirm the validity of the scale, confirmatory factor analysis is used, and the correlation and a standard questionnaire are used for convergent validity. Confirmation of the dimensions, components and extractive indicators of the research model suggest that methods of human resource for harmonizing the objectives of the document of fundamental transformation, require the use of different combinations of components of rationality, environment and uniformity, which must be considered in the configuration of each dimension of management, human resource, and education. Reaching to these optimal combinations can facilitate the implementation of human resource approaches to achieve the goals of the fundamental transformation document.
Machine summary:
ازاين رو، بايد مشخص نمود سند تحول بنيادين متضمن کدام راهکارهاي اهداف کمي و عملياتي سنجش پذير است که ميتوان از مسئولان انتظار تحقق آنها را داشت ؟ دراين راستا استفاده از رويکردي واقع گرايانه تر که با الزامات محيطي جديد همراه باشد، براي شناخت تغييرات سازماني در آموزش وپرورش و ايجاد گفتماني مشترک کاربرديتر به نظر ميرسد؛ چراکه ازمنظر نهادگرايي جديد که در برابر رهيافت هاي متفاوت ، بيشتر حالت خنثي دارد، کسب اهداف فردي و سازماني، نه تنها ازطريق تمايز منابع ناهمگون به دست ميآيد، بلکه همچنين ازطريق مديريت فشارهاي نهادي مربوط با هم شکلي نيز حاصل ميشود (مشبکي و همکاران ، ١٣٨٩: ١٥٢).
باتوجه به سؤال دوم پژوهش براي شناسايي ابعاد عقلانيت ، بوم و همشکلي در مقولات ورودي و همچنين سؤال سوم پژوهش براي شناسايي ابعاد مديريت منابع انساني در آموزش وپرورش ، جدول ١٢ به منظور يک بررسي تطبيقي در ادبيات پژوهش و نتايج تحليل محتواي سند تحول بنيادين و اجراي نظام خبره فازي ارائه شده است .
H. , (2012), "Societal institutions and HRM practices: an analysis of four European multinational subsidiaries in Bangladesh", The International Journal of Human Resource Managemen, Vol. 23, No. 9, pp.
, (2018), A framework for comparative institutional research on HRM, The International Journal of Human Resource Management, Vol 30, No. 1, pp.
R, (2018), Institutional theory and HRM: A new look, Human Resource Management Review(Elsevier) Available at: https://doi.
& Boselie, Paul, (2013), Challenging (Strategic) Human Resource Management Theory: Integration Of Resource-Based Approaches And New Institutionalism, Department of Business and Organization, Rotterdam School of Economics, Erasmus University Pollack, Mark.