Abstract:
موضوع پژوهش حاضر ظرفیتشناسی نقد فرهنگی روایت و هدف آن کمک به کاربرد بیشتر ادبیات روایتی بهمنظور استفاده از ظرفیتهای آن در نقد فرهنگی است. نقد فرهنگی اهداف متعددی دارد؛ ازجمله اینکه میخواهد پروژهای برای کاربردی کردن ادبیات روایتی در جامعۀ مدرن که به متون ادبی علاقة چندانی ندارد، باشد. این چالش فرهنگی بزرگی است که پژوهشگران ادبیات و مطالعات فرهنگی و روایتشناسی درمورد آن میاندیشند و میخواهند برای رفع آن راهکارهای عملی ارائه دهند. در چنین شرایطی، اگر روایت میخواهد به جامعه راه پیدا کند، باید ویژگیهای خاصی داشته باشد. برخی از ویژگیهای کلی روایت داستانپردازی، زبان نمادین، بازنمایی و ویژگیهای نشانهشناختی است. اما این ویژگیهای کلی موجب قابلیتهای فراوان دیگری هم در روایت میشود که آن را به فضای مناسبی برای نقد فرهنگی تبدیل میکند. گرایش فرهنگی روایت، تحلیل بازی قدرت، جامعهشناسی ادبیات روایتی، مطالعات متنمحور، و کشمکش، گفتوگو و ماجرا مؤلفههای فرهنگساز روایت هستند که پژوهش حاضر در تحلیل ظرفیتهای نقد فرهنگی آنها را بررسی میکند. وجه مشترک همۀ این مؤلفهها این است که به ارزشهای انتقادی گفتمان ادبی میافزایند و از طریق تبدیل ادبیات روایتی به فضای نقد و نوآوری، ظرفیتهای تولید و نقد فرهنگی روایت را تقویت میکنند. بنابراین دستاورد پژوهش حاضر این است که ظرفیتهای نقد فرهنگی روایت را تبیین میکند و از طریق کمک به کاربرد بیشتر ادبیات روایتی، به امکانات نقد فرهنگی و مطالعات فرهنگی میافزاید.
The subject of this research is the potentials of cultural criticism in narrative, and its objective is to help narrative find larger readership for cultural criticism. Cultural criticism has several targets. One of its targets is to be a project for productive use of narrative, because society is no longer interested in narrative and takes little responsibility towards it. This is a cultural challenge with which narratology concerns hoping to provide practical solutions for it. In this climate of cultural lag, if narrative is to find readership, it should have certain qualities. Some of its qualities are: it tells tales, its language is symbolic, it is representational, it takes outstanding semiotic functions. However, these generic and productive features cause many other potentials in narrative that make it into a suitable space for cultural criticism. Cultural orientation of narrative, analyzing the power game, sociology of narrative literature, text-based studies, and conflict, dialogue, adventure are the potentials of narrative that the present research is intending to examine rendering narrative a productive field of cultural criticism. These potentials add to the critical values of narrative discourse, and via the rendition of narrative into a space of critical innovation, strengthen the narrative potentials in the production and criticism of culture. Therefore, a main value of this research is that it analyzes the potentials of narrative in cultural criticism, and via helping it find larger readership, adds to the possibilities of cultural criticism.
Machine summary:
گرايش فرهنگي روايت ، تحليل بازي قدرت ، جامعه شناسي ادبيات روايتي، مطالعات متن محور، و کشمکش ، گفت وگو و ماجرا مؤلفه هاي فرهنگ ساز روايت هستند که پژوهش حاضر در تحليل ظرفيت هاي نقد فرهنگي آن ها را بررسي ميکند.
برکوويچ استدلال ميکند که يکي از رموز نقد فرهنگي ادبيات روايتي اين است که به خواننده اجازه ميدهد تا در بازخواني متن ادبي فرهنگ را متني کند و آن را براساس قوانين زبان مورد بازبيني، ارزيابي و ادراک مجدد قرار بدهد.
ظرفيت هاي توليد و نقد فرهنگي ادبيات داستاني که در پژوهش حاضر تحليل ميشوند عبارت اند از: گرايش فرهنگي روايت ، تحليل بازي قدرت ، جامعه شناسي ادبيات روايتي، مطالعات متن محور، و کشمکش ، گفت وگو و ماجرا.
The Pleasure of the Text (Translated into English by Richard Miller) 108 35.
"From Work to Text" (in The Rustle of Language, translated into English by Richard Howard) 37.
"On sociology of literature" (translated into English by Susanne Hoppmann-Lowenthal, in Max Horkheimer et al.
in Richard Hoggart and Cultural Studies.
Cultural theory: an introduction (translated into Farsi by Hassan Pouyan).
Received: 07/17/2019 Accepted: 02/21/2020 Abstract This article aims to study and analyze the discourse regimes of conservatism and risk-taking.
The study not only analyzes the discourse narratives that are agentive, interactive or adjusted with existence, it also discusses how the two regimes of conservatism and risk- taking emerge in this novel.