Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ویژگیهای شخصیتی برند بر وفاداری به برند با توجه به نقش میانجی سازگاری و رضایت مشتری در بیمه ایران شهرستان گرگان انجام شده است. روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است که به صورت توصیفی-پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان بیمه ایران شهرستان گرگان به تعداد نامعین بود که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان به تعداد 384 نفر تعیین شد و برای نمونهگیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. تحلیل دادهها نیز با روش معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار لیزرل انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد ویژگیهای شخصیتی برند بر سازگاری، رضایت مشتری و وفاداری به برند در بیمه ایران تاثیر دارد. همچنین، سازگاری بر وفاداری به برند و رضایت مشتری در بیمه ایران تاثیر دارد. در نهایت این که رضایت مشتری بر وفاداری به برند در بیمه ایران تاثیر دارد. نتیجهگیری:امروزه شرکتها به دنبال حفظ مشتریان هستند و تصویری که از شخصیت برند در ذهن مشتریان نقش میبندد از سازههای برجسته در شکلگیری وفاداری به برند است. بنابراین، با توجه به نتایج میتوان گفت که ویژگیهای شخصیتی برند از طریق سازگاری و رضایت مشتری باعث بهبود وفاداری به برند میشود.
Objective: The present study aimed to determine the effect of brand personality traits on brand loyalty with respect to the mediating role of compatibility and customer satisfaction in an insurance company in Gorgan, Iran.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and is conducted as a descriptive survey. The statistical population of the study is consisted of all insurance customers in Gorgan. The sample size was 384 persons according to Krejcie and Morgan table and simple random sampling method was used. Data analysis was performed by structural equation method with LISREL software.
Results: The results showed that brand personality traits affect compatibility. Brand personality traits affect customer satisfaction. Compatibility affects brand loyalty. Customer satisfaction affects brand loyalty. Compatibility affects customer satisfaction. Brand personality traits affect brand loyalty.
Conclusion: Today, companies are looking to retain customers. The image of the brand personality in the minds of customers is one of the prominent structures in the formation of brand loyalty in an organization. According to the results, it can be said that brand personality traits improve brand loyalty through compatibility and customer satisfaction.
Machine summary:
از این رو تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی برند بر وفاداری به برند با توجه به نقش میانجی سازگاری و رضایت مشتری در شرکت بیمه ایران پرداخته که پیش از این موضوع مطالعه نبوده است .
مهرانی (١٣٩٥) نیز نشان داد بین ویژگی های شخصیتی مصرف کننده ، هویت برند و وفاداری به آن در بین مشتریان بخش تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار (همراه اول ) رابطه معنی داری وجود دارد.
این در حالی است که در جنبه نگرشی به ترجیح برند از جانب مشتری در فرآیند خرید اشاره می شود و این مسئله مورد سوال قرار می گیرد تا چه اندازه مشتری در فرآیند خرید، برند یاد شده را در مقایسه با برندهای دیگر ترجیح می دهد (ابراهیمی و همکاران ، ١٣٩٣) که نتایج تحقیقات متعدد جمشیدیان (١٣٩٤)، کروبی و همکاران (١٣٩٣) و کیم و همکاران (٢٠١٦) از رابطه مثبت بین رضایت مشتری و وفاداری به برند حکایت دارد.
مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش در این بخش ، با توجه به مبانی نظری و پیشینۀ مطالعات ذکر شده و اقتباس از کیم و همکاران (٢٠١٦)، مدل مفهومی پژوهش با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی برند بر وفاداری به برند با توجه به نقش میانجی سازگاری و رضایت مشتری در شکل ١ نشان داده شده است : )به تصویرصفحه مراجعه شود) شکل ١.