Abstract:
زمینه و هدف: در دنیای بسیار متغیر و پویای امروزین، رشد و بالندگی حرفهای منابع انسانی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها به شمار میرود. سرمایهگذاریهای عظیم آموزشی سازمانها نیز به همین منظور انجام میشود. با وجود این، اطمینان از انتقال یادگیری به محیط کار به یکی از دغدغههای مهم مدیران تبدیل شده است. در این راستا، پژوهش حاضر به شناسایی و اولویتبندی عوامل بازدارنده انتقال یادگیری در محیط کار پرداخته است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه مدیران و فرماندهان یک سازمان علمی دفاعی بود که برای تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 120 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و برای رتبهبندی تعداد 8 نفر از خبرگان با روش قضاوتی هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. یافتهها: تحلیل سلسلهمراتبی فازی دادهها نشان داد که مهمترین عوامل بازدارنده انتقال یادگیری عبارتاند از: ویژگیهای سازمانی (حمایت مدیران و فرماندهان و مشوقهای بیرونی و درونی)، ویژگیهای فردی (مقاومت در برابر تغییر و خودکارآمدی افراد)، ویژگیهای شغلی (امکانات و ابزار مورد نیاز شغل، پیامد شغلی مثبت و منفی) و ویژگیهای دوره آموزشی (طرح انتقال آموزش و تعهد آموزشی). نتیجهگیری: رفع عوامل بازدارنده یادگیری سازمانی موجب ارتقای اثربخشی آموزشهای کارکنان خواهد شد.
Machine summary:
یافته ها: تحلیل سلسله مراتبی فازی داده ها نشان داد که مهم ترین عوامل بازدارنده انتقال یادگیری عبارت اند از: ویژگیهای سازمانی (حمایت مدیران و فرماندهان و مشوق های بیرونی و درونی)، ویژگیهای فردی (مقاومت در برابر تغییر و خودکارآمدی افراد)، ویژگیهای شغلی (امکانات و ابزار مورد نیاز شغل ، پیامد شغلی مثبت و منفی) و ویژگیهای دوره آموزشی (طرح انتقال آموزش و تعهد آموزشی).
انتقال یادگیری مرحله ای است که فراگیـران به طور اثربخش دانش ها، مهارت ها و نگرش های به دست آمده در دوره آموزشی را در مرحلـه عمل مورد استفاده قرار میدهند.
برای مثال از دیدگاه میرکمـالی (١٣٩٣) آمـوزش فرآینـد ایجـاد تغییر در اطلاعات ، دانش ، نگرش ، رفتار، مهارت و عملکرد کارکنان از طریق نیازسنجی، طراحی دوره و تدریس نظری و عملی و اندازه گیری میزان یـادگیری بـرای بهتـر آمـاده شدن و انجام دادن مسئولیت های شغلی و ایفای نقش کارکنـان اسـت .
ماتریس مقایسات زوجی میان زیر شاخص های ویژگیهای سازمانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج به دست آمده از جدول ١٠، زیرشـاخص هـای سـازمانی بازدارنـده انتقـال یادگیری و ارزش وزنی آن ها عبارت است از: ١.
ماتریس مقایسات زوجی میان زیر شاخص های ویژگیهای دوره آموزشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج به دست آمده از جدول ١١، زیرشـاخص هـای سـازمانی بازدارنـده انتقـال یادگیری و ارزش وزنی آن ها عبارت اسـت از: ١.