Abstract:
نیازسنجی آموزشی، مهمترین گام در برنامهریزی، بهویژه برنامهریزی درسی محسوب میشود. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر پاسخگویی به دو سوال بود: 1) نیازهای آموزشی و اولویت آنها از نظر دانش آموزان ناشنوای هنرستانی مدارس ویژه در شهر اصفهان چیست؟ 2) آیا بین دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر ناشنوای هنرستانی نسبت به نیازهای آموزشی تفاوت وجود دارد؟ در این پژوهش توصیفی، تعداد شصت نفر از دانشآموزان پسر و دختر ناشنوای هنرستانی مدارس ویژه در شهر اصفهان بهطور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامۀ نیازسنجی آموزشی محقق ساخته در اختیار آنان قرار گرفت. قابلیت اعتماد پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 79/0 برآورد گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنج تن از استادان گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران مورد تایید قرار گرفت. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. یافتههای بهدست آمده نشان داد که شرکت کنندگان در اکثر گویهها اهمیت نیازهای ارتباطی و شغلی را بیش از سایر نیازها تشخیص دادند. همچنین بین نیازهای انگیزشی، شغلی، ارتباطی و حرکتی، تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج پژوهش نشان داد که همۀ شرکت کنندگان، نیازهای آموزشی خود را در حد بالایی گزارش کردند و گروه دختران نیازهای انگیزشی و حرکتی را بیشتر از گروه پسران ابراز کردند. بنابراین ضرورت دارد در برنامهریزی درسی برای دانش آموزان ناشنوای هنرستانی به نیازهای آموزشی آنان و اولویتهای مربوط مورد توجه قرار گیرد.
Educational need assessment is the most important step in planning, particularly in curriculum development. Therefore, the purpose of the present study was answering to two questions a) What was the educational needs and its priorities in views of deaf students in technical high schools in Isfahan, Iran? b) Were there any differences between views of male and female students toward educational needs? In the present descriptive study, sixty male and female deaf students were randomly selected in two technical high schools in Isfahan. The participants completed a research-made educational need assessment questionnaire. The findings revealed that most students reported which communicational and motivational needs were needed. Also, there were significant differences between four categories of motivational needs, communicational needs, vocational needs and kinesthetic needs. The results showed that all participants reported their needs in all items, whereas female students reported more needs in motivational and kinesthetic needs than male students.