Abstract:
امروزه مـیـراث تاریخی(فرهنگی) وگـردشـگـری بــرای مــردم بـه مـوضـوعی آشنا تبدیل شده و برهمین اساس، مناطق تاریخی و بافتهای کهن بهدلیل فضاهای ارزشمند میتوانند به-عنوان اماکن مناسب برای جذب گردشگران بویژه خارجی باشند که در جستوجوی مکانهای منحصر بهفرد، جذب این مناطق شده و زمینهساز رونق گردشگری و منافع ناشی از آن میشوند. در همین راستا پژوهش پیشرو، با هدف شناسایی پتانسیلها وتنگناهای گردشگری تاریخی-فرهنگی در مناطق باستانی قبله،لاهیج و خینالیق کشور آذربایجان و ارائه راهبردهایی براساس نتایج پژوهش بهنگارش درآمده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی میباشد. روش جمعآوری دادهها براساس روش کتابخانهای و پیمایشی بوده و از جامعه آماری یعنی خبرگان و مدیران جمعآوری شده است. جهت شناسایی عوامل کلیدی داخلی و خارجی توسعه گردشگری و راهبردهای توسعه آن، از الگوی تحلیلی سوات براساس دیدگاه جامعه نمونه استفاده شده است. همچنین، جهت اولویتبندی و مشخص کردن درجه تاثیر عوامل چهارگانه سوات و زیرعوامل و راهبردهای تدوین شده، از فرایند تحلیل شبکه ونرمافزار Super Decision استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که S8(ارزش منطقه به لحاظ تاریخی،فرهنگی،معماری و قومنگاری) و S6(ورود تعداد بالایی از گردشگران به منطقه) با امتیازهای989/0 و972/0 بیشترین تاثیر را در بین زیرمعیارها داشتهاند و همچنین، راهبرد برنامهریزی برای حمایت از مناطق حفاظتشده جهت پایداری تقاضای گردشگری منطقه (بویژه تاریخی-فرهنگی) (SO2) با 3651/0 بهعنوان راهبرد اصلی و ایجاد مراکز خدماتی و تسهیلاتی اقامتی گردشگران در محدوده حفاظتی و مرمتشده تاریخی و ارتقاء استانداردهای آن برای ارائه خدمات بهتر درمنطقه تاریخی موردنظر(SO1) با 3455/0 بهعنوان راهبرد جایگزین شناخته شدهاند.
The historical and cultural heritage of the city has become a familiar destination for
people, and therefore, historical sites and ancient textures can be valuable places to attract
tourists, especially foreigners, seeking out places to look for Individuals are attracted to
these areas and create a boom in tourism and its benefits. In order to identify the key
internal and external factors of tourism development and its development strategies,
Swat's analytical model based on the viewpoint of the sample community was used. In
order to prioritize and determine the degree of impact of the four Swot factors and subfactors
and formulated strategies, the Super Decision network analysis and software
process was used. The results show that S8 (area value historically, culturally,
architecturally and ethnographically) and S6 (high number of tourists entering the area)
with scores of 0.989 and 0.972 had the most impact on the sub-criteria, respectively.